סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש למלאכים יצר הרע?

הרב דב קדרון

יומא עז ע"א

  

המלאך גבריאל נצטווה לעשות דבר מסוים ולא עשה בדיוק כמו שנצטווה, לכן הוא נענש בשישים "פולסי דנורא" (ניצוצות של אש).

כאשר מלאך נענש זאת אומרת שהוא עבר עבירה, ולכאורה זוהי תולדה של היצר הרע, על כך יש להקשות מהנאמר במדרש (בראשית רבה מח,יא) על הפסוק (בראשית יח, ה): "וְאֶקְחָה פַת לֶחֶם וְסַעֲדוּ לִבְּכֶם": "א"ר אחא וסעדו לבבכם אין כתיב כאן, אלא וסעדו לבכם הדא אמרת אין יצר הרע שולט במלאכים".

היו שרצו להסביר שאכן יש למלאכים יצר הרע, אלא שהוא לא יכול לשלוט בהם, כי הם יכולים להתגבר עליו כפי רצונם, לכן טען משה רבינו שהתורה נצרכת דווקא לבני אדם, שאין בכוחם לעמוד בפני היצר הרע בלי התורה שהיא התבלין כנגדו.

אולם גם על כך יש להקשות מהנאמר במסכת שבת (פט,א) שמשה רבינו התווכח עם המלאכים ואמר להם שהתורה לא מיועדת להם: "יצר הרע יש ביניכם?", משמע שלמלאכים אין בכלל יצר הרע.

ר' יהונתן אייבשיץ (יערות דבש א,ב, מובא בלקט ביאורי אגדות) תירץ שיש שני סוגים של יצר הרע, הסוג הרגיל, שהוא חמדה ותאווה להבלי העולם הזה, לא קיים אצל המלאכים, אבל יש אופן אחר, כי כל חשקם ותכלית שלימותם של המלאכים הוא להשיג ולראות מראות אלקים ומקום כבודו. ויש להם התעלות מזמן לזמן, ואם הם ממהרים לעלות מהר יותר מהראוי להם, זהו אצלם עוון, ומקבלים עונשם, וזה היה חטא נדב ואביהוא שהרסו לעלות אל ה' יותר מהראוי. 

תגובות

  1. יז תמוז תשפ"א 08:39 אבל ראה | עלי

    בפירש"י על הפסוק כי לא אוכל לעשות דבר - זהו עונשן של מלאכים, על שאמרו (פסוק יג) כי משחיתים אנחנו, ותלו הדבר בעצמן, לפיכך לא זזו משם עד שהוזקקו לומר שאין הדבר ברשותן: מוכח שיכולים לחטוא ולהיענש גם בלי יצה"ר !

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר