סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך מתאימים את החיים לתורה?

הרב דב קדרון

יומא נב ע"א

  

דרך התורה היא דרך הכלל. מצוות התורה והדרכותיה מתאימות לרוח של כלל ישראל וכלל העולם, אולם לפעמים יש אנשים פרטיים שהם יוצאים מן הכלל בתכונותיהם, וקשה להם להתאים את עצמם לדרך התורה. הם צריכים עצה נכונה. מדברי מרן הרב קוק זצ"ל (פנקס יג, אות מז, המובאים בלקט ביאורי אגדות) עולה שיש שלוש דרגות בשלושה זמנים שונים באפשרות של אדם לדעת איך להתאים את חייו לחיי התורה:

א. כיום זה קשה. חסרה עצה נכונה ואמיתית וחסרה רוח הקודש, ולכן יש אנשים שסובלים מיגון ואנחה כאשר הם רוצים לחיות על פי התורה ולא מצליחים. על כך אנו מתפללים: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה".

ב. כאשר יהיו לנו שופטים אמיתיים, בעלי רוח הקודש, ויועצי אמת, יהיה אפשר להסיר את היגון והאנחה מהלב, ועל כך אנו מתפללים שכאשר יהיו שופטינו ויועצינו בעלי רוח הקודש יוסרו מאיתנו היגון והאנחה.

ג. לאחר שיהיו שופטים ויועצים טובים, תהיה עליית דרגה נוספת, ולאחריה יוכל כל אחד ואחד להתאים את צרכיו הרוחניים והחומריים אל התורה ואל הכלל בעצמו, ללא צורך להיזקק לשופטים או יועצים. על כך נאמר בגמרא: חביבין ישראל שלא הצריכן הכתוב לשליח. ועל כך נאמר בתורה (דברים ד,ז): מי גוי גדול אשר לו אלקים קרובים אליו כה' אלקינו בכל קראנו אליו. 

תגובות

  1. כב סיון תשפ"א 09:16 כלל לא ברור | עלי

    שהנוסח המצוטט הוא הנכון. למעשה נראה שהנסח הנכון בגמרא צ"ל : חביבין ישראל של האריך הכתוב לשליח, שכן לשיטת רבי יוסי, הכה"ג הלך בין השולחן לכותל, ואעפ"י שעוד קודם שנכנס לקה"ק יכול היה להסתכל אל תוך חלל קה"ק מבעד לפריפת הפרוכת שבצפונה, ולכאורה לפי רבי מאיר אין זו דרך ארץ שיהא מסתכל מבחוץ פנימה ( וראה מה שכתבתי על הסוגיה מבחינה רעיונית באשכול בפורום ), ולכן לשיטתו הלך הכה"ג בדרך מעט ארוכה יותר - בין השולחן למזבח, בכל זאת לשיטת רבי יוסי מפאת היותו שליח של כלל ישראל ולא אדם פרטי ובשל חביבותם של ישראל לא האריך הכתוב את מסלול ההליכה לכה"ג. באמת אין פשר הגיוני בהקשר הסוגיה של מסלול הליכה לביטוי 'שלא הצריכן הכתוב לשליח' כי לא ברור מה לא הצריך הכתוב ? - תפילה ? מאן דכר שמיה תפילה בהקשר זה ? ופירש"י וגירסתו זו קשה וצ"ע, וראה בכלל מה שכתבתי ( בחלון ה'מאמרים' בפורטל ) במאמרי על יומא נא. על מיקום כלי המקדש וראה ששיניתי את כל הסבר הסוגיה להסבר הגיוני ופשוט.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר