סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אנשים שרחוקים מיהדות מקיימים את ליל הסדר?

הרב דב קדרון

יומא נא ע"א

  

קרבן פסח נקרא בגמרא "קרבן יחיד", אולם מבואר בתוספות (לעיל ו,ב ד"ה אמר; פסחים ע,ב ד"ה הא) שמכיוון שהוא קרב על ידי כל עם ישראל באותו זמן קבוע, באסיפת הרגל, הוא נחשב קרבן ציבור.

יש קשר בין קרבן הפסח לבין ברית מילה, שהן שתי המצוות שקיימו בני ישראל במצרים, והן שתי מצוות העשה היחידות שמי שלא מקיים אותן חייב כרת. ברית מילה מבטאת את הזהות היהודית, כפי שעולה מהגמרא במסכת עירובין (יט,א), שמי שמזדהה עם יהדותו הוא מי שלא מתכחש לברית המילה. קרבן פסח מבטא את הזהות היהודית הכללית. אדם שמקריב קרבן פסח משייך את עצמו לכלל ישראל.

בקשר לעניין זה כתב מרן הרב קוק זצ"ל (עולת ראיה ח"א עמ' קעח) שהעובדה שקרבן הפסח הפרטי נחשב לקרבן ציבור מבטאת את הייחודיות של האחדות של כלל ישראל. אחדות זו אינה סתם התאחדות חברתית של קבוצת אנשים בודדים שהתאספו ביחד למטרה משותפת, אלא זוהי התגלות של ייחוד עליון, כי כלל האומה שמתאחדת על ידי קדושת הפסח נעשית לאישיות יחידה ממש.

יש לכלל ישראל נשמה אחת, נשמת ישראל, הכוללת את כל היחידים הרוצים להיות שותפים בה. גם אנשים שנראים לכאורה רחוקים, מעוניינים בעומק נשמתם להיות שייכים לכלל ישראל, ולא פלא הוא שבדורנו רוב גדול מאוד מהציבור בישראל מקיימים את ליל הסדר באופן כל שהוא, כי רצונם הפנימי הוא לבטא את השייכות שלהם לנשמת ישראל הכללית.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר