סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה ההבדל בין מצנפת למגבעת?

הרב דב קדרון

יומא כה ע"א

  

תוספות (ד"ה נוטל) כותבים בשם ריב"א שבלשון התורה יש הבדל בין "מגבעת" ל"מצנפת". המגבעת, שהיא גדולה יותר, הייתה על ראשו של כהן הדיוט ואילו המצנפת, שהיא קטנה יותר, הייתה על ראשו של הכהן הגדול, כדי שיישאר מקום בראשו להניח תפילין. אולם בלשון חכמים אין הבדל ביניהם, וגם לזו שהייתה בראשו של כהן הדיוט קוראים חכמים "מצנפת".
בתוספות לעיל (יב,ב ד"ה אלא) נאמר שלמרות ההבדל שהיה בגודל בין המגבעת למצנפת, שניהם נחשבים אותו בגד וגם עשויים מאותו חומר.

על פי זה כתב הגאון מטשעבין (דובב מישרים ח"ג סימן ט) שגם תכשיטי הקודש שעושים לנוי ספר תורה – כולם נחשבים מסוג אחד, ושמם הכולל הוא: כלי הקודש. על פי זה הוא רצה לומר שאדם שנדר נדר לאחר שעלה לתורה לקנות ציץ של כסף לספר התורה, ולאחר מכן שינה את דעתו ורצה לתרום דבר גדול יותר: שני כתרים עם פעמונים, לשים אותם על שני עצי החיים של ספר התורה, ונשאלה השאלה האם יקיים בזה את נדרו. מתוספות הנ"ל הוא הביא ראיה שאם כל תכשיטי ספר התורה נחשבים "כלי קודש", אז אין הבדל איזה כלי קודש הוא ייתן בסופו של דבר, ובכל מה שייתן יוכל לקיים את נדרו.

אולם מסקנתו היא שלמעשה אי אפשר לסמוך על הדמיון הזה, וצריך אותו אדם להתיר את נדרו בפני שלושה אנשים, כי זהו היתר של נדר לצורך מצווה, להוסיף פאר לספר התורה, ואז יוכל לתרום את שני הכתרים. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר