סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

יש קיום מצוות בלי לימוד תורה? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

פסחים נ ע"א


ושמעתי שהיו אומרים: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו.

אין לי ראש ללימוד, אני לא מבין לא קולט, ומעדיף לעסוק בעניינים מעשיים. מה רע אם אהיה יהודי טוב בלי שאלמד ורק אקיים מצוות. זה לא טוב?

תשובה חריפה על השאלה הזו כותב האדמו"ר רבי יקותיאל יהודה מצאנז בעל השפע חיים (שפע חיים, שנת תשנ"ו עמ' ח'), על בסיס דברי הגמרא הזו, שקובעת כי בעולם הבא מקבלים את האדם באמירה "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו".

הוא מסביר כי המילה "בידו", מכוונת למצוות המעשיות שהאדם עושה בידיו ולא עם ראשו, ולמרות כל זאת, באים למעלה ואומרים לאדם: אשריך אם באת לכאן כשגם מאחורי המעשים שלך נמצא תלמוד – תלמודך נמצא גם בידך.

שכן, כל הקיום המעשי תלוי בעובדה שהאדם חש קשר וזיקה לדבר, ולא ניתן לפתח קשר וזיקה לפעולות כאלו או אחרות אם האדם איננו מבין או רואה בהן הגיון, ואיננו מבין אותן.

על בסיס זה הוא מסביר את הפסוק (משלי כב, ו) "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה", ואומר כי יסוד היסודות של החינוך הוא ללמד את הנער על פי דרכו, כך שהדברים יקלטו ויובנו אצלו, וממילא הוא יהיה מחוייב להם. ולכן ברגע שילד יודע לדבר אביו מלמדו תורה (סוכה מב, א), בכדי שיבין מה הוא עושה.

לעומת זאת, כאשר אדם עושה מעשים, אפילו מעשים טובים, אולם הם אינם מבוססים על מצע של לימוד תורה שהוא זה שמוביל אותם, אין שום ערבון לכך שהם אכן יחזיקו מעמד.

לכן, לא ייתכן שיהיה קיום מצוות, בלי שיוביל אותם לימוד התורה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר