סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

איך ראוי לשנות שם?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין פה ע"ב

  

מעשה שהיה באשה אחת שנאבד בעלה בעת השואה והיא נשארה עם ילדה קטנה והייתה מעוברת וילדה בן זכר, ומכיוון שלפי מה ששמעה בעלה נהרג, כדי ליתן שם טוב לבעלה היקר - קראה שם הבן הנולד על שם בעלה. לאחר המלחמה חזר בעלה מברית המועצות שנמלט לשמה, וכשמעו שם בנו שקראה לו האשה על שמו נפל ברוחו ומחה על זה שאין רוצה שיקרא על שמו.

בעל שו"ת משנה הלכות (ח"ט סימן רמח) מביא בדבריו שיש שלא נהגו לקרוא שם לילד על שם אדם חי ויש שנהגו לקרוא על שם הסבא גם כאשר הוא בחיים, ומביא ראיה מהגמרא שאפשר לקרוא שם גם על שם האבא בעודו בחיים, שהרי מובא מעשה ביהודי ששמו היה בונייס בן בונייס (כך על פי גרסה אחת, אמנם לפי גרסה אחרת המדובר הוא רק בבן בונייס, ולא מוזכר שם אביו) עוד בחיי אביו. כמו כן הוא מביא מהירושלמי (נזיר פ"ד) שם נזכר רבי חנינא בנו של רבי חנינא.

עם זאת הוא פסק על פי מה שכתב מהר"י אסאד (יהודה יעלה ח"ב סימן קו) שמכיוון שאנשים חוששים שמא יש סכנה בקריאת שם לבן כשם אביו – יש לשנות את השם, וכאשר משנים מן הראוי להוסיף על השם שנתנו ולא לשנותו לגמרי, כי מכיוון שאמרו חז"ל שכאשר הקב"ה שינה את שמה של שרי לשרה באה האות י בטענה על שנלקחה ממנה, וכן הקב"ה ששינה את שמם של אברם ושרי לא שינה אותם לגמרי, אלא השאיר בהם את האותיות המקוריות, מכאן נלמד שהשם שניתן לאדם כאשר נולד הוא צריך להישאר איתו, וגם אם יש צורך לשנות - מן הראוי להוסיף אותיות ולא לשנות את השם לגמרי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר