סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לגעת במוקצה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין פד ע"א

  

בגמרא נאמר שמותר להניח בשבת חפצים על גבי פירות טבל, שהם מוקצה. מכאן למד בעל תרומת הדשן (סימן סז) שמותר להניח דברים בשבת על שק מלא מעות או על כל דבר מוקצה, כי אין איסור לגעת במוקצה, אלא רק אסור להזיזו. ב"בירור הלכה" למסכת ביצה (ב,א ציון א, אשר נכתב בעילום שם על ידי הרב דוב הכהן קוק זצ"ל) מבואר שלשיטת תרומת הדשן נגיעה במוקצה אמנם אינה נחשבת כמו טלטול, אבל היא נחשבת כ"טלטול מן הצד", ולכן לפי דעתו נגיעה כזאת מותרת רק אם היא אינה לצורך המוקצה, כמו טלטול מן הצד שמותר רק אם אינו לצורך המוקצה.

לעומת זאת מובאת שם שיטת המגיד משנה, המתיר לכתחילה לגעת בכל דבר מוקצה, אף אם הנגיעה היא לצורך המוקצה, כי לדעתו נגיעה אינה נחשבת כ"טלטול מן הצד", אולם אף הוא מודה שאסור לגעת בדבר מוקצה שקרוב לוודאי יזוז מחמת הנגיעה, כמו ביצה, שהיא דבר עגול.

בהסבר פסקי השולחן ערוך נאמר שם שהמחבר חשש לשתי הדעות ולכן מצד אחד פסק שאסור לגעת בביצה שהיא מוקצה, אף אם הנגיעה אינה לצורך הביצה, על פי שיטת המגיד משנה, שאסור לגעת בכל דבר מוקצה עגול שיש לחוש שיזוז מחמת הנגיעה, ומאידך אסור לגעת בכל דבר מוקצה אם הנגיעה היא לצורך הדבר המוקצה, כשיטת תרומת הדשן. המצב שבו מותר לגעת במוקצה לפי שתי השיטות הוא כאשר הנגיעה אינה לצורך הדבר המוקצה וכאשר הדבר המוקצה אינו עגול ואין לחשוש שיזוז מחמת הנגיעה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר