סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לקלקל עירוב שנעשה שלא כדין?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין עד ע"ב

  

בגמרא מסופר שהיה מבוי שהותר לטלטל בו בשבת על פי דעתו של שמואל, ולכן עשו לו לחי שהתיר את הטלטול, ולאחר פטירתו של שמואל הלך רב ענן, שסבר כרב שאין היתר לטלטל במבוי, והשליך את הלחי. תמה על כך תושב המבוי: איך ייתכן שבמבוי שבו אני גר ובא מכוחו של שמואל יבוא רב ענן וישליך את הלחי שלו?

היו בימינו מקומות שבהם נעשה עירוב על פי גדולי תורה ובאו אנשים אחרים שסברו שאין תוקף לעירוב וקלקלו אותו.
בעל שו"ת משנה הלכות (חט"ו סימן קכט) כותב על כך שישנם שלושה מקומות בגמרא שמהם לכאורה נראה שמותר למי שסבור שאין תוקף לעירוב לקלקלו, ואחד מהם הוא המעשה הנ"ל, אולם אין הדבר כך.

הוא מבאר שרב ענן לא הפיל את הלחי בחייו של שמואל, משום שלא הייתה לו סמכות לחלוק עליו ולפעול כנגד הוראתו. רק לאחר פטירתו של שמואל, כאשר רב ענן היה בעצמו בעל הסמכות ההלכתית – הוא הורה להפיל את הלחי.

מכאן, כותב בעל שו"ת משנה הלכות, ניתן להוכיח שאסור לקלקל את העירוב שנעשה על פי גדולי תורה כל זמן שהוראתם תקפה. מי שעושה כך הינו מבזה את גדולי התורה שהתירו את העירוב, מכשיל את הרבים, ואם גורם נזק כספי גם עובר על איסור גזל ופסול לעדות למרות שחשב שעשה מצווה. 

תגובות

  1. כד סיון תשפ"ב 16:49 תגובה למאמר הנפלא | אבנר

    ואפשר שיש ללמוד שמותר לחלוק על דעתו של המרא דאתרא אחר פטירתו. (שהרי מעשה זה לא עשה רב ענן כל זמן חיותו של שמואל) ואין בזה זילזול חלילה

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר