סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מי מבטל רשות עבור נוסעי אניה?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין ע ע"א

  

יהודי שלא השתתף בעירוב ומכיוון שיש לו בעלות גם בחצר המשותפת אוסר על בני החצר להוציא חפצים מבתיהם לחצר, יכול בשבת עצמה לבטל את רשותו בחצר, אולם אפשרות זו קיימת דווקא למי שהייתה לו אפשרות להשתתף בעירוב ולא עשה זאת, אך מי שלא הייתה לו אפשרות להשתתף בעירוב אינו יכול לבטל את רשותו.

בעל שו"ת ציץ אליעזר (חי"ט סימן י"ט) דן בשאלת היתר טלטול חפצים מאניה שהגיעה בשבת לנמל חיפה אל תוך הנמל. בתשובתו הוא כותב כמה סברות מדוע הדבר מותר, ואחת האפשרויות שהוא מציע הינה שנוסעי האניה המגיעה בשבת לנמל, אשר כמובן לא השתתפו בעירוב שנעשה בנמל בכניסת השבת, יבטלו את רשותם כלפי שאר אנשי הנמל, ובכך יותר להם לטלטל.

אולם הרה"ג גרשון לפידות זצ"ל הקשה על היתר זה מהמבואר בגמרא, שרק מי שהייתה לו אפשרות להשתתף בעירוב בכניסת השבת – יכול לבטל את רשותו בשבת, אולם נוסעים אלו שלא הייתה להם אפשרות להשתתף בעירוב בכניסת השבת – אינם יכולים לבטל את רשותם.

בעל הציץ אליעזר ענה על כך שניתן לסדר שבעל האניה יבטל את רשותו עוד מבעוד יום, ביום שישי, ומכיוון שכל נוסעי האניה טפלים לגביו – יועיל הביטול שלו עבור כולם. עם זאת בתשובתו הוא מסיים שאין היתר לטלטל מזוודות וכיוצא בזה בשבת, משום שטלטול כזה נראה כ"עובדין דחול".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר