סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מונעי כוונה / רפי זברגר

עירובין סה ע''א

 

הקדמה

במסגרת דיונים בגמרא על שתיית יין, הגדרת שיכור ושתוי, התייחס רבי חנינא על היחס בין שכרות לתפילה:
כל המפיק מגן בשעת גאוה - סוגרין וחותמין צרות בעדו, שנאמר (איוב מ''א, ז'): גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר. 
אמר רבי חנינא כי כל הנמנע מלהתפלל ("מפיק" מלשון ''העברה'' / הוצאה, "מגן" – זו תפילת שמונה עשרה המתחילה בברכת מגן אברהם) בשעת שכרות (בשעה שאדם שיכור הוא "מתגאה") – ''סוגרים'' ממנו את הצרות, כלומר – לא מביאים עליו צרות.  
 

הנושא

הגמרא מרחיבה מאוד את הדיון על גורמים המונעים מאדם מלהתפלל בכוונה שלימה. נפרטם להלן:
• אמר רב חייא בר אשי אמר רב: כל שאין דעתו מיושבת עליו אל יתפלל.
אין תפילה ללא יישוב הדעת המקנה יכולת ריכוז וכוונה. 
• רבי חנינא, ביומא דרתח לא מצלי.
כעס הינו גורם מפריע לתפילה, ולכן רבי חנינא לא התפלל ביום שכעס. 
• מר עוקבא, ביומא דשותא לא הוה נפיק לבי דינא.
מר עוקבא לא הלך לדון בבית דין ביום שנשבו בו רוחות חזקות שהפרו את שלוותו ויכולתו להתרכז. 
ניתן אולי גם ללמוד מכאן על ''הפרעות'' בתפילה. 
• אמר אביי: אי אמרה לי אם קריב כותחא - לא תנאי.
אביי מתייחס ליכולת ריכוז בלימוד ואמר שאפילו הפרעה קטנה, כמו בקשה קטנה של האומנת שלו (אמו נפטרה בשעת לידתו, והאומנת גידלה אותו) הייתה מפחיתה את עוצמת הלימוד והריכוז שלו בלימוד. גם בתפילה ניתן לומר כי הפרעות מעין אלו, מפריעים ליכולת הריכוז והכוונה בתפילה. 
• אמר רבא: אי קרצתן כינה לא תנאי. מר בריה דרבינא עבדה ליה אמיה שבעה מני לשבעה יומי.
רבא מוסיף על דברי אביי ואומר כי אפילו עקיצה של כינה קטנה, מוציאה אותו מן הריכוז של הלימוד. לאור זאת אשתו של רבינא עשתה לבנו שבעה בגדים, בגד לכל יום, כדי שלא ייטפלו כינים בבגדיו. 
• אמר רב יהודה: לא איברי ליליא אלא לשינתא. אמר רבי שמעון בן לקיש: גלא איברי סיהרא אלא לגירסא. אמרי ליה לרבי זירא: מחדדן שמעתך. אמר להו: דיממי נינהו.
התייחסות שונה ללימוד בלילה של חכמים. רב יהודה היה ''איש של יום'' והקדיש את הלילה לשינה. לעומתו, ריש לקיש דווקא למד בעוצמה בלילה. ורבי זירא נקט בשיטת רב יהודה, ולכן למד היטב ביום, עובדה ש"חידדה מאוד את שמועותיו". 
למדנו היום מספר מצבים המונעים מן האדם להתכוון היטב בשעת תפילתו: אם הוא שיכור בעצמו, או שאין דעתו מיושבת עליו מסיבות אחרות. רגעים של כעס גם מונעים יכולת ריכוז בתפילה. כמו כן, למדנו על ''מפריעים חיצוניים'' כמו: נשיבת רוח חזקה, כינים על הבגדים, טרדות של אדם המגיע מדרך ארוכה, ריח חזק הנמצא בבית, או הפרעות הנובעות מאדם אחר.
כמו כן למדנו ביחס ללימוד תורה כי ישנם ''אנשים של יום'' המצליחים ללמוד ולהתרכז יותר בשעות היום, ויש ''אנשים של לילה'' אשר דווקא שעות הלילה השקטות מקנות להם יכולת ריכוז טובה יותר. ויש אנשים המצליחים ''לעבוד חזק'' וללמוד שעות רבות גם ביום וגם בלילה, כדי להספיק ללמוד כמה שיותר בעולם הזה.
נלמד מכל הלימודים הנ''ל כי אדם ישתדל מאוד להגיע לתפילה וללימוד תורה ללא הפרעות חיצוניות מכל סוג שהוא, ויהי תפילותינו ולימודנו בתורה לזכות לנו ולכל ישראל.
כמה שיותר בלימוד תורה, גם על חשבון השינה. אין אנו יודעים אם רב חסדא היה ''איש של יום'' או ''איש של לילה'' ובכל מקרה, המניע שלו היה להספיק כמה שיותר בשנים שהוא חי בעולם הזה. 
• אמר רב נחמן בר יצחק: אנן פועלי דיממי אנן. רב אחא בר יעקב דיזיף ופרע.
רב נחמן היה ''איש של יום'' ולמד בעוצמה במשך היום, רב אחא היה גם ''איש של יום'' אך ביקש ללמוד גם בלילה, ולכן ישן מעט ביום (בלשון הגמרא ''לווה'' קצת זמן משעות היום).
• אמר רבי אליעזר: הבא מן הדרך אל יתפלל שלשה ימים. אבוה דשמואל כי אתי באורחא -לא מצלי תלתא יומי.
רבי אליעזר ואביו של שמואל היו נמנעים מלהתפלל במשך שלושה ימים לאחר דרך ארוכה שעשו, והוציא אותם מריכוז בתפילה. 
• שמואל לא מצלי בביתא דאית ביה שיכרא. רב פפא לא מצלי בביתא דאית ביה הרסנא.
שמואל ורב פפא נמנעו מלהתפלל בבית שיש בו ריח לא טוב, כמו ריח חזק של שיכר, או ריח של דג מטוגן. 
 

מהו המסר

למדנו היום מספר מצבים המונעים מן האדם להתכוון היטב בשעת תפילתו: אם הוא שיכור בעצמו, או שאין דעתו מיושבת עליו מסיבות אחרות. רגעים של כעס גם מונעים יכולת ריכוז בתפילה. כמו כן, למדנו על ''מפריעים חיצוניים'' כמו: נשיבת רוח חזקה, כינים על הבגדים, טרדות של אדם המגיע מדרך ארוכה, ריח חזק הנמצא בבית, או הפרעות הנובעות מאדם אחר.
כמו כן למדנו ביחס ללימוד תורה כי ישנם ''אנשים של יום'' המצליחים ללמוד ולהתרכז יותר בשעות היום, ויש ''אנשים של לילה'' אשר דווקא שעות הלילה השקטות מקנות להם יכולת ריכוז טובה יותר. ויש אנשים המצליחים ''לעבוד חזק'' וללמוד שעות רבות גם ביום וגם בלילה, כדי להספיק ללמוד כמה שיותר בעולם הזה.
נלמד מכל הלימודים הנ''ל כי אדם ישתדל מאוד להגיע לתפילה וללימוד תורה ללא הפרעות חיצוניות מכל סוג שהוא, ויהי תפילותינו ולימודנו בתורה לזכות לנו ולכל ישראל.


לע''נ אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר