סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כמה מדויק צריך להיות ריבוע התפילין?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין נז ע"א

  

כל אמתא בריבועא – אמתא ותרי חומשי באלכסונא.

כאשר ישנו ריבוע מדויק, שארכו כרחבו, לפי הנאמר בגמרא האלכסון שלו הינו פי 1.4 מכל אחד מצדדיו. אולם תוספות כבר הוכיחו שהחשבון הזה אינו מדויק, כי האלכסון האמיתי הוא קצת יותר ארוך מזה.

החשבון הזה, שלפיו האלכסון הינו פי 1.4, מובא להלכה בשולחן ערוך, בהלכות תפילין (לב,לט), שכן הלכה למשה מסיני היא שהתפילין של יד ושל ראש צריכים להיות מרובעים, וכותב השולחן ערוך: "שיהיו ריבוען מכוון ארכו כרחבו, כדי שיהיה להם אותו אלכסון שאמרו חז"ל כל אמתא בריבועא אמתא ותרי חומשי באלכסונא". המגן אברהם במקום (סקנ"ג) מעיר על כך: "אין החשבון מכוון".

מהי כוונת המגן אברהם? נחלקו בכך גדולי הדור הקודם. משמו של הגרי"ז הלוי סולוביצ'יק נאמר שלכתחילה התפילין צריכים להיות מרובעים לגמרי, ואם ניתן למדוד ולוודא באמצעות מיקרוסקופ שהריבוע אכן ריבוע גמור יש בזה מעלה. נראה שלהבנתו המגן אברהם בא לחלוק על השולחן ערוך ולומר שמכיוון שהחישוב של האלכסון שנזכר בגמרא אינו מדויק – אין לסמוך עליו לכתחילה.

לעומת זאת הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ יו"ד ח"ב סימן קמו) הבין שכוונת המגן אברהם אינה לחלוק על השולחן ערוך אלא להעיר שאף על פי שהחישוב אינו מדויק – ריבוע כזה גם הוא כשר אפילו לכתחילה, כי אין צורך שהריבוע יהיה באמת מדויק, אלא די בכך שלעינינו הוא נראה ריבוע.

תגובות

  1. יז תשרי תשפ"א 09:31 האם גם בבניין המזבחות והשולחן לא דייקו ? | עלי

    אין זה סביר. ודאי שדייקו מאד בריבועם, אך השולחן היה מלבני.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר