סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה יעשה כהן במטוס מעל בית קברות?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

עירובין ל ע"ב

  

בגמרא מובאת מחלוקת האם אוהל המיטלטל באוויר נחשב אוהל שחוצץ בפני הטומאה או לא. הרמב"ם המובא ב"הלכה ברורה" פוסק שאוהל המיטלטל באוויר אינו נחשב אוהל ולכן אינו חוצץ בפני הטומאה.

בעל שו"ת שואל ומשיב (מהדורה תליתאה ח"ב סימן מג) פסק שרכבת העוברת מעל בית קברות חוצצת בפני הטומאה ומותר לכהנים לנסוע בה, כי למרות שלכאורה זהו אוהל המיטלטל שאינו נחשב אוהל, כאן שמדובר בדבר קבוע שדרכו בכך – הרי זה נחשב אוהל שחוצץ בפני הטומאה. מלבד זאת הוא כותב שמכיוון שהרכבת אינה פורחת באוויר אין זה האוהל שמוזכר כאן ולכן הוא חוצץ בפני הטומאה.

מדבריו משמע שלא היה פוסק כן לגבי אווירון הפורח באוויר, כי מה שפורח באוויר, גם אם באופן קבוע, אינו נחשב אוהל ולכן אינו חוצץ בפני הטומאה.

היה מי שהציע לכהנים הטסים באווירון מעל בית קברות להניח לוחות עץ, שאינם מקבלים טומאה וחוצצים בפני הטומאה, על רצפת האווירון, אולם הגרש"ז אויערבך זצ"ל כתב שפתרון זה אינו נכון, כי מכיוון שלוחות העץ מונחים על גבי קרקע האווירון, והיא זו ש"מעמידה" אותם, הרי על פי המשנה במסכת אהלות (ו,א) אין זו חציצה בפני הטומאה, כי אם הדבר החוצץ נסמך על דבר שאינו חוצץ בפני הטומאה – אין זו חציצה. משום כך היו כהנים שנהגו לעטוף את עצמם בשק שחוצץ בפני הטומאה כאשר עבר האווירון מעל בית קברות.

תגובות

  1. יט אלול תש"פ 17:03 רכבת...ורכב...?! | שואל

    דוגמא לשאלה: ביציאה מחיפה יש דרך, העוברת בשטח בית עלמין עתיק. שילוט במקום מתריע בפני כהנים, על מנת שאלה יעקפו ויסעו בדרך אחרת. האם יש מניעה, לאור האמור לעיל, לעבור בכביש כזה ברכב סגור?
  2. יט אלול תש"פ 21:59 לא בטוח שאפשר לדמות רכב לרכבת | ד

    ייתכן שאף השואל ומשיב התיר דווקא ברכבת, כי הרכבת נוסעת אך ורק על המסילה והיא מחוברת אליה, ולכן לדעתו זה נקרא אוהל קבוע שחוצץ בפני הטומאה, ולא אוהל זרוק. אבל רכב שנוסע על כביש ואינו מחובר למסילה ייתכן שנחשב לאוהל זרוק שאינו אוהל ואינו חוצץ בפני הטומאה.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר