סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

עירובין יג ע"א-ע"ב


מהי מלאכת שמים? תורה ולימודה או חינוך

תלמוד בבלי עירובין יג, א:
"וכשבאתי אצל רבי ישמעאל אמר לי: בני, מה מלאכתך? אמרתי לו: לבלר אני. אמר לי: בני, הוי זהיר במלאכתך שמלאכתך מלאכת שמים היא, שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת - נמצאת מחריב את כל העולם כולו".

לפי התלמוד הבבלי כתיבת ספר תורה היא מלאכת שמים. אין יותר חשוב מאשר כתיבת ספר תורה. לפי התלמוד הירושלמי, הרי שהמלאכה החשובה ביותר היא מלאכת החינוך שרק היא נקראת מלאכתו של הקב"ה

תלמוד ירושלמי דמאי ז, ג:
"ר' יוחנן אזל לחד אתר אשכח ספרא אייניס אמר להו מהו כן אמרו ליה ציים אמר ליה אסיר לך ומה אם מלאכתו של בשר ודם את אמר אסור מלאכתו של הקדוש ברוך הוא לא כל שכן".


מדוע פוסקים הלכה כמו בית הלל?

תלמוד בבלי עירובין יג, ב:
"אמר רבי אבא אמר שמואל: שלש שנים נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו. יצאה בת קול ואמרה: אלו ואלו דברי אלהים חיים הן, והלכה כבית הלל. וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן - מפני שנוחין ועלובין היו, ושונין דבריהן ודברי בית שמאי. ולא עוד אלא שמקדימין דברי בית שמאי לדבריהן".

בתלמוד הירושלמי ישנה הוספה קטנה:

תלמוד ירושלמי סוכה ב, ח:
"מה זכו בית הלל שתיקבע הלכה כדבריהן אמר רבי יודה בר פזי שהיו מקדימין דברי בית שמאי לדבריהן ולא עוד אלא שהיו רואין דברי בית שמאי וחוזרין בהן".

אין לך דרגה יותר גבוהה מאשר לחזור בך כאשר אתה נוכח לדעת ששיטת החולקים היא הנכונה.

תגובות

  1. ב אלול תש"פ 20:43 ואני סבור אחרת | עלי

    מתוך שהיו מוכנים לחזור בהם לפעמים כשחשבו שדברי בית שמאי נכונים וראוי לפסוק כמותם, הרי שבמקום שלא חזרו בהם - ניכר הדבר שחשבו שלא ראוי לפסוק כדברי בית שמאי. והיות שבדקו תחילה את שתי האפשרויות בלי משוא פנים לעצמם, ניכר הדבר שביררו את האמת עד סופה ולכן פסקו שהלכה כמותם, משא"כ בית שמאי שלא בדקו את שיטת בית הלל אם היא נכונה ושמא טועים היו, לכן לא נפסקה הלכה כמותם. בירור האמת דורש הכרעה בין שיטות מנוגדות ולא הליכה אוטומטית בשיטה מסוימת אחת. לפי הסבר כזה גם אין הבדל בין הבבלי לירושלמי...

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר