סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

למה יש מחלוקות בתורה? / הרב אורי גמסון

חסידות על הדף

עירובין ב ע"א


אשכחן משכן דאיקרי מקדש, ומקדש דאיקרי משכן.

בואו ננסה לחשוב על לימוד התורה בדורו של משה רבינו. הכל היה כל כך ברור, כל כך פשוט ומובן, והיום הכל כל כך מסובך, עד כדי כך שכמעט על כל דבר שישנו בתורה נמצא מחלוקת. אבל למה זה צריך להיות ככה?

הסתכלות אחרת לגמרי על עניין המחלוקות מופיעה בספר מראה יחזקאל (פרשת פקודי) על בסיס מה שאומרת הגמרא כאן שהמקדש נקרא משכן והמשכן נקרא מקדש.

אם נתבונן בשני המבנים הללו, נבחין שהמשכן היה פשוט יחסית, ובוודאי שלא היה מסובך ומורכב כמו בניין המקדש שהיה מורכב מאגפים וחדרים שונים. לכאורה אם לצורך השראת השכינה הספיק המשכן הפשוט, לשם מה היה צורך לבנות אחר כך בניין מורכב כל כך כמו המקדש?

על כך, אומר המראה יחזקאל, אומרת הגמרא כי המקדש נקרא משכן והמשכן נקרא מקדש, כי למעשה שני המבנים הללו נושאים בתוכם את אותו הרעיון בדיוק - השראת השכינה בעולם.

אלא, שבתקופתו של משה רבינו השראת השכינה נעשתה בצורה פשוטה וברורה, ולא היה הצורך לסבך את מקום השראת השכינה מעבר לצורתו של המשכן, ואילו בזמן שבית המקדש היה קיים, הצורך שנבע מן העולם היה כזה שהמבנה יהיה מורכב יותר.

דברים אלו אינם אמורים רק ביחס למבנים הפיזיים של המקדש והמשכן, אלא גם ביחס למבנים הנפשיים שלהם בתוכנו.

בדורו של משה רבינו התפיסה האנושית הייתה פשוטה יותר. היו פחות חדרים שאנשים יצרו בתוך ליבם, וממילא העברת התורה אליהם הייתה פשוטה יותר וברורה יותר. אבל ככל שהדורות הלכו והתרחקו, הם נעשו מתוחכמים יותר, ונוצר הצורך שהשכינה תשרה בכל אחד מהחדרים המסובכים שהאדם בנה לעצמו בתוך ליבו ונפשו, ולכן נוצרו הפלפולים, ולכן גם נוצרו המחלוקות.

המחלוקות והסיבוכים שישנם בלימוד התורה, מכריחים אותנו להעמיק בעצמנו, לחפור בעוד פינות בתוך שכלנו, ובתוך ליבנו, ולגלות שגם באותן הפינות נמצאת השכינה הקדושה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר