סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם יש בעיה לחבוש כובע בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קלח ע"ב

  

ב"בירור הלכה" מובאת מחלוקת רש"י ורבנו חננאל בביאור מסקנת הגמרא. לפי רש"י אין איסור לחבוש בשבת כובע בעל שוליים רחבים, ואילו לפי רבנו חננאל למסקנת הגמרא אסור לחבוש בשבת כובע כזה, משום שזה נחשב כאוהל שאסור אפילו בתוך הבית.

השולחן ערוך פוסק כדעה המחמירה, וכותב: (סימן שא סעיף מ):

"כובע שהוא מתפשט להלן מראשו טפח, אסור להניחו בראשו אפילו בבית, משום אהל". ומבארים הפוסקים שהכוונה היא כאשר שולי הכובע קשים ומטרתם להגן מפני השמש או הגשם.

עם זאת ישנם רבים שנוהגים להקל בזה, וכתב על כך בעל שו"ת ציץ אליעזר (ח"י סימן כג) בשם מהרי חאגיז:

"וזה כלל גדול שהיה מסור בידינו: אם הלכה רופפת בידך פוק חזי מה עמא דבר, כי פשוט הוא אשר באהבת ה' את עמו ישראל יסיר מכשול מדרכיהם ולא יטו כל העולם אחר היחיד אילו סברתו דחויה". כלומר אם יש מנהג שנוהגים בו כלל ישראל יש להניח שלא נכשלו בדבר אסור או בעבירה, כי הקב"ה שומר את כלל ישראל שלא ייכשלו.

הגר"א שפירא זצ"ל אמר שיש לזה מקור בגמרא במסכת פסחים (סו,א): "הנח להן לישראל אם אין נביאים הן - בני נביאים הן". כלל ישראל המקפידים על ההלכה תמיד עושים זאת באופן הנכון.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר