סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר להזמין רופא מומחה בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קכח ע"ב

  

בשבת עושים את כל צרכי היולדת, שהרי פיקוח נפש דוחה שבת, אך אף על פי כן נפסק להלכה, כפי שמובא ב"הלכה ברורה", שצריך למעט ככל האפשר בחילול שבת, גם במצב שבו יש היתר לחלל שבת לצורך פיקוח נפש.

עם כל זה נפסק להלכה שמותר להדליק נר לבקשת היולדת אפילו אם היא עיוורת, ואפילו אם אין צורך בהדלקת הנר, כפי שמסביר הלבוש, שהמיילדות בקיאות ויכולות ליילד אותה גם בחושך, כי דעתה מתיישבת עליה בהדלקת הנר. התוספות מקשים על כך מדוע אין היתר דומה לזה לתת אוכל לחולה ביום הכפורים גם אם הרופא אומר שאין לו צורך לאכול, הרי גם שם מתיישבת דעתו עליו? תירוץ התוספות הוא שאצל חולה ביום הכפורים אין חשש סכנה אם לא יאכל, אולם אצל יולדת הפחד שתפחד שמא לא יטפלו בה טוב בחושך יכול לגרום לה לסכנה, לכן מותר להדליק את הנר לבקשתה.

על פי זה פסק בעל שו"ת ציץ אליעזר (חלק יג סימן נה) שבמצב בו יולדת סומכת יותר על רופא פרטי ששוכרת את שרותיו, מותר לקרוא לו שיבוא בשבת לבית החולים, למרות שיש בכך ריבוי של חילול שבת שלכאורה אפשר להימנע ממנו, שהרי גם בבית החולים יש רופאים שיוכלו לטפל בה, אך מכל מקום יישוב הדעת של היולדת והרגעתה זהו שיקול חשוב מספיק כדי לחלל שבת, ומכיוון שהפחד שהיא מפחדת אלמלא יבוא הרופא יכול לגרום לה לסכנה – מותר. יתר על כן הוא מוסיף שכך הוא הדין בכל חולה שיש בו סכנה וזקוק לטיפול מיידי וסומך יותר על רופא מסוים – מותר להזמינו בשבת, משום יישוב דעתו של החולה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר