סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם הרשעים יקומו בתחיית המתים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קיד ע"א

  

אמר להו רבי ינאי לבניו: בני, אל תקברוני לא בכלים לבנים, ולא בכלים שחורים. לבנים - שמא לא אזכה ואהיה כחתן בין אבלים, שחורים - שמא אזכה ואהיה כאבל בין חתנים.

ב"הלכה ברורה" וב"בירור הלכה" מובא שהמנהג הוא לקבור בתכריכים לבנים.

מהר"ץ חיות מעיר שרבי ינאי הזכיר אפשרות שיזכה לקום בתחיית המתים ואפשרות שלא יזכה לכך, משמע שמי שאינו צדיק לא יחיה בתחיית המתים. גם במסכת תענית (ז,א) נאמר שתחיית המתים תהיה לצדיקים, וכך כותבים גם הרמב"ם (פירוש המשנה סנהדרין פרק חלק), הרד"ק (פירוש לישעיהו כו,יט) ועוד ראשונים.

לעומת זאת בירושלמי (כלאים ט,ג) משמע שגם החוטאים הרשעים יחיו בתחיית המתים. גם האברבנאל (בהקדמה לפירושו לישעיהו) מסיק שהרשעים יחיו בתחיית המתים, אלא שהצדיקים יקבלו אז את שכרם ואילו הרשעים יקבלו אז את ענשם. כך גם כתבו יפה תואר (לב"ר יג,ו), תפארת ישראל (פירוש המשנה תחילת פרק חלק אות ד) והיעב"ץ (תענית ז,א).

לפי חלק מהאחרונים הנ"ל גם אותם ראשונים שכתבו שתחיית המתים תהיה רק לצדיקים התכוונו שלצדיקים יהיה זה לטובתם, מה שאין כן לרשעים שתחיית המתים בשבילם יהיה לצורך הענשתם. אולם האבן עזרא (דניאל יב,ב) כתב בשם הגאון שהרשעים לא יקיצו ויהיו לחרפות ולדראון עולם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר