סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם צריך נעליים מיוחדות לשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קיג ע"א

  

וכבדתו – שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול.

זהו המקור לפסק השולחן ערוך, המובא ב"הלכה ברורה" שצריך כל אדם להשתדל שיהיו לו בגדים נאים לשבת.

בירושלמי (פ"ו ה"ב) נאמר: אין דרכם של בני אדם להיות להם שני מנעלים, אחד לחול ואחד לשבת. המפרשים שם (פני משה וקרבן העדה) חולקים האם לפרש זאת בלשון תמיהה או בלשון אמירה, כלומר האם אכן יש צורך בנעליים מיוחדות לשבת, או לא.

היו מגדולי ישראל שהקפידו שלא יהיה על גופם בשבת שום דבר ממה שלובשים בחול, כפי שמובא במעשה רב (סימן קמז) שיש להחליף כל מלבושיו, מכף רגל ועד ראש, לכבוד שבת. כך גם מביא המגן אברהם (סימן רסב סק"ב) בשם הכתבים שטוב שלא ילבש בחול מכל מה שלבש בשבת (על פי זה הקפיד הסטייפלר זצ"ל שגם באמצע השבוע כשהיה צורך ללבוש בגדים נאים, כמו לחתונה, לא השתמש בבגדי השבת).

אולם מאידך הרבה פוסקים כתבו שאין צורך לייחד נעליים מיוחדות לשבת, כי נעליים אינן בכלל בגדים. כך פסק בעל הבן איש חי (רב פעלים ח"ד סימן יג), וכן הגרש"ז אויערבך זצ"ל כאשר נשאל פעם האם צריך שיהיו נעליים מיוחדות לשבת – הצביע על נעליו ואמר שאת הנעליים האלו הוא נועל גם בחול וגם בשבת. גם בעל ספר עלי תמר מעיד שהמנהג הוא רק לצחצח את הנעליים הרגילות לכבוד שבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר