סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דרגות של קשרים בין אנשים

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קיא ע"ב

  

בעניין מלאכת הקשירה מבואר בגמרא וב"בירור הלכה" שישנם שלוש דרגות של קשרים. יש קשר שאסור מן התורה ומי שעושה אותו חייב חטאת, יש קשר שאסור לעשותו מדרבנן, ויש קשר שמותר לכתחילה.

לפי כל הדעות קשר שהוא רק זמני, לזמן קצר, ושהוא מעשה הדיוט – מותר אפילו לכתחילה. כמו כן לפי כל הדעות קשר של קיימא, שמתקיים למשך זמן ושהוא מעשה אומן – אסור מן התורה. ב"בירור הלכה" מובאות דעות הראשונים השונות בקשר להגדרות המדויקות של הקשרים השונים.

כשם שיש דרגות שונות בהגדרת מלאכת קושר, כך יש גם דרגות שונות בקשר שבין בני אדם. יש ביטויים שונים המבטאים קשר זה: מַכַּר, רֵעַ, חבר, ידיד, כל אחד במשמעות שונה. יש אנשים שהקשר ביניהם הוא קשר זמני, פשוט שאין בו השקעה של אומנות, קשר מקרי וחולף, שנשכח לאחר זמן. יש אנשים שהקשר ביניהם חזק יותר, נמשך יותר זמן, אולם לבסוף גם הוא נפסק, גם אם לא נשכח לגמרי.

הקשר החזק ביותר בין שני אנשים הוא קשר של קיימא, שנמשך לעולם, ושהוא בגדר של "מעשה אומן" כלומר ששני הצדדים משקיעים בו את כל כוחם. כך היה הקשר בין דוד ליהונתן, כפי שנאמר (שמואל א יח,א): "וְנֶפֶשׁ יְהוֹנָתָן נִקְשְׁרָה בְּנֶפֶשׁ דָּוִד וַיֶּאֱהָבֵהוּ יְהוֹנָתָן כְּנַפְשׁוֹ" ולכן אמר לו "אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְנוּ שְׁנֵינוּ אֲנַחְנוּ בְּשֵׁם ה' לֵאמֹר ה' יִהְיֶה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעִי וּבֵין זַרְעֲךָ עַד עוֹלָם". כך גם צריך להיות הקשר שבין איש לאשת נעוריו, המוגדרת: "חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ" (מלאכי ב,יד).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר