סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם מותר לקנות כרטיס למלחמת שוורים?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קו ע"ב

  

ב"הלכה ברורה" מובא פסק הרמ"א שאיסור צידה בשבת חל מן התורה גם על מי שאינו צד בעצמו אלא משסה את כלבו אחר החיה כדי שיצוד אותה. בנוסף לכך מוסיף הרמ"א שיש אומרים שאפילו ביום חול אסור לצוד בכלבים, משום שזה בגדר של "מושב לצים" (תהלים א,א).

בעל שו"ת נודע ביהודה (תנינא יו"ד סימן י) נשאל אם מותר ליהודי לעסוק בציד חיות לשעשוע ולטיול, ופסק שאסור משום שיש בדבר סכנה וגם משום שזו אכזריות ללא תועלת לאדם, שהיא דרכו של עשיו הרשע ואין זו דרכם של בני יעקב, שהם רחמנים בני רחמנים.

כיוצא בזה נשאל הגר"ע יוסף זצ"ל (יחוה דעת ח"ג סימן סו) האם מותר ללכת לאיצטדיון ששם יש מלחמת שוורים. תשובתו הייתה שאין ספק שמלחמה כזו היא בניגוד גמור לרוח תורתנו הקדושה, כי היא תרבות אנשים חטאים ואכזרים, ואין זה בהתאם להלכה שצער בעלי חיים מדאורייתא.

הוא הביא בדבריו את פירושו של אור החיים (פרשת אחרי מות יז,יא) שאסור לנו להמית או להרוג בהמה או חיה, כי לא הותרה לנו אלא שחיטה לאכילת בשרה, שהוא דבר שיש בו תועלת לאדם, ואפילו שור שנגח והמית אדם אין הורגים אותו מיד, אלא רק על פי פסק דין של סנהדרין בת עשרים ושלושה דיינים. לכן מסקנתו היא: "כי הנכנס לאיצטדיון כדי לחזות במלחמת השוורים ומשלם דמי כניסה כאשר יושת עליו, חבר הוא לאיש משחית, ומסייע ידי עוברי עבירה".

תגובות

  1. כט סיון תש"פ 10:19 יש להשוות בכל אופן לתוספות בסוכה מה,א ד"ה אני | עלי

    המתיר לחתן ובני לווייתו להתחרות אלו באלו בסוסים אעפ"י שהסוסים עלולים להיפגע כי מחמת שמחתם עושים, ומה זה שייך לכאורה, הרי צב"ח יש בכל אופן לסוסים אם הם נפגעים, ומדוע התירו בעת שמחה דבר כזה ? ויש לחלק.

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר