סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מהו דין כתיבת שתי אותיות אנגליות בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת קג ע"א

  

במשנה שנינו שהכותב בשבת שתי אותיות בכל לשון – חייב. ב"בירור הלכה" מובא שלדעת רש"י, רמב"ם ועוד ראשונים הדברים הם כפשוטם: מי שכותב שתי אותיות בכל שפה שהיא – עובר בזה על איסור מן התורה.

לעומת זאת באור זרוע (סימן עו וסימן פה,כה) מובא שהאיסור מן התורה חל רק על כתיבה בעברית או ביוונית, אבל לא על כתיבה בשפות אחרות. על פי זה הוא מסביר את ההיתר המובא במסכת גיטין (ח,ב) לומר לגוי לכתוב בשבת שטר כדי לקנות בית בארץ ישראל, משום מצוות יישוב הארץ, שהכוונה היא לומר לגוי לכתוב בכתב בשפה אחרת, כלומר "שבות דשבות" לצורך מצווה, כפי שבדרך כלל מותר לומר לנכרי לעשות בשבת איסור דרבנן לצורך מצווה.

בעניין זה נחלקו גם הפוסקים האחרונים. הנודע ביהודה (תנינא סימן לג) נשאל לגבי שר יהודי היושב בין שרים גוים בשבת, האם מותר לו לצוות לגוי שיחתום עם החותמת שלו על הכתבים שצריך לחתום עליהם. תשובתו הייתה שקשה למצוא היתר לזה, משום שלדעת רוב הפוסקים כתיבה בכל לשון אסורה מן התורה, לכן אין היתר לומר לגוי לעשות זאת. כך גם הכריע מרן הרב קוק זצ"ל (אורח משפט סימן קנב) ש"ההלכה הרווחת היא שכל הכתבים שבעולם הם אסורים בשבת ויו"ט מן התורה, וכפשט לשון המשנה דשבת ק"ג הכותב שתי אותיות בכל לשון חייב".

לעומת זאת הרב עובדיה יוסף זצ"ל (יבי"א ח"ג סימן כב) כתב שאין למחות באותם בתי כנסת שנהגו לומר לגוי שיבוא בשבת ויכתוב את הנדרים והנדבות של העולים לתורה, כי יש למקילים על מה לסמוך, אולם ראוי להוכיח את הגבאים בלשון רכה ואמירה נעימה שיחדלו ממנהג זה. ויעשו סימנים בפתקאות כנהוג בהרבה מקומות.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר