סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"אין תחילת דינו של אדם נידון אלא עד דברי תורה"
על מה נידון תחילה – על תורה או על משא ומתן באמונה 


תוספות הקשו שבשבת (לא, א) אמרו שכאשר מכניסים את האדם לדין שואלים אותו תחילה 'נשאת ונתת באמונה', ואחר כך 'קבעת עיתים לתורה', והרי שתחילת דינו של אדם על משא ומתן באמונה ורק אחר כך נידון על דברי תורה.

ויישב הגר"א (ומובא בהגהות מהר"ץ חיות בשבת שם) על פי דרשת הגמרא (שבת שם) על הפסוק (ישעיה לג, ו) "והיה אמונת עתך חוסן ישועות חכמת ודעת" ש'אמונת' זה סדר זרעים 'עתך' – זה סדר מועד. 'חוסן' – זה סדר נשים. 'ישועות' – זה סדר נזיקין. 'חכמת' – זה סדר קדשים, 'ודעת' – זה סדר טהרות. ולפיכך ביאר הגר"א שמה ששאולים את האדם אם נשא ונתן ב'אמונה', היינו אם עסק בתורה ונשא ונתן במלחמתה של תורה בסדר זרעים הנרמז במילה אמונה. וכן מבאר עוד שהשאלה 'קבעת עיתים לתורה' – היינו אם עסק בסדר מועד הקרוי 'עתך'. ולפיכך נמצא שאכן דינו של אדם הוא תחילה על דברי תורה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר