סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מה הבעיה של ספק יהודי בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת עו ע"ב

  

במשניות ובגמרא נזכרו השיעורים של דברים שונים שמי שמוציא אותם בשבת מרשות לרשות חייב. מי שמוציא פחות מכשיעור - פטור.

בעל המנחת חינוך (מוסך השבת אות לט ד"ה ולכאורה) מעלה את הבעיה מה יעשה אדם שהוא ספק גוי ספק יהודי (כגון אסופי שנמצא בשוק), מצד אחד הוא חייב לשמור שבת מספק – שמא הוא יהודי, אולם מצד שני אם הוא גוי אסור לו לשמור שבת, שהרי אסור לגוים לשמור שבת (סנהדרין נח,ב). אותה בעיה הקשו לגבי האבות, אברהם יצחק ויעקב, שיש הסבורים שלא יצאו מכלל בני נח, איך נאמר עליהם ששמרו את כל התורה כולה, הרי בתור בני נח אסור היה להם לשמור שבת.

המנחת חינוך מציע שהם עשו חצי שיעור של מלאכה הצריכה שיעור. על פי מה שכתב הרמב"ם בהלכות מלכים שלבני נח לא נאמרו שיעורים, באופן זה לגבי גוי אין זה נחשב ששמר שבת ומאידך לגבי יהודי אין זה נחשב שחילל שבת מן התורה. אכן, זה תלוי בשאלה הנידונה ב"בירור הלכה" (לעיל עד,א) האם אכן אין איסור בעשיית חצי שיעור של מלאכה. לפי המבואר שם נחלקו בזה רבותינו האחרונים.

פתרון אחר הוא שיעשה אדם כזה מלאכה בלילה של מוצאי שבת, שכן רק לגבי עם ישראל היום הולך אחר הלילה שלפניו וחיוב שמירת השבת חל מליל שבת עד מוצאי שבת, אולם לגבי גוים הלילה הולך אחר היום שלפניו וסיום השבת מבחינתם הוא בסוף הלילה של מוצאי שבת. לכן אם עשה מלאכה באותו לילה, אין זה חילול שבת עבור יהודי, אך גם אין בזה שמירת שבת עבור גוי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר