סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם כלי נשק נחשב תכשיט?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת סג ע"א

  

במשנה נחלקו רבי אליעזר וחכמים אם מותר לאיש לצאת בשבת לרשות הרבים עם כלי נשק. לדעת רבי אליעזר כלי הנשק אינם נחשבים למשא אלא לתכשיט ולכן מותר לצאת איתם בשבת, ולדעת חכמים אין זה אלא גנאי ולא תכשיט.
מהו ההסבר העקרוני למחלוקת הזו?

מרן הרב קוק זצ"ל (בספר עין איה מב,מג) ביאר שלדעת רבי אליעזר כלי הנשק נחשבים תכשיט משום שהם מסמלים את מידת הגבורה, ומכיוון שגבורת הנפש היא תכונה חשובה ונאה – גם הסימנים החיצוניים המראים גבורה הינם תכשיטים המייפים את האדם הנושאם. אולם חכמים חולקים על כך, משום שהאופן שבו השתמשו עד כה בני אדם בגבורתם הוא מכוער הרבה, כי השתמשו בהם יותר להשחתה מאשר לגבורה, משום כך לשיטתם כלי הנשק אינם אלא גנאי.

רבי אליעזר, כידוע, היה מתלמידי בית שמאי. הגרש"י זוין זצ"ל בספרו לאור ההלכה הוכיח שאחד ההבדלים העקרוניים בין בית שמאי לבין בית הלל הוא שבית שמאי העמיקו להביט גם אל פנימיות הדברים ואילו בית הלל השקיפו יותר על המציאות כפי שהיא יוצאת לפועל. הסבר זה של הרב קוק זצ"ל משתלב עם ביאור זה בכך שלפי רבי אליעזר, מכיוון שכלי הנשק מסמלים את מידת הגבורה, גם אם בפועל השימוש בהם היה לרעה, מכל מקום הם נחשבים תכשיט, כי מבחינה פנימית ועקרונית הגבורה האמיתית היא נוי לאדם. לעומת זאת חכמים, המתייחסים למציאות כפי שהיא, רואים בכלי הנשק כלי משחית ולא תכשיט.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר