סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אשה המתנהגת בפריצות כדי למצוא חתן

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת סב ע"ב

  

בגמרא מוסברת מידת הפריצות שנהגו בה בנות ישראל, שהייתה אחת הסיבות לחורבן בית המקדש, כפי שאמר ישעיהו הנביא (ג,טז): "וַיֹּאמֶר ה' יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה":
בגמרא מתוארים דברים שונים שעשו אותן בנות כדי למשוך את תשומת ליבם של הבחורים, ורש"י מעיר על כך: "ונשואות היו, לפיכך מספר בגנותן".

דברי רש"י הללו צריכים ביאור, וכי אילו היו פנויות הייתה איזושהי הצדקה להתנהגות של פריצות? אכן, היעב"ץ מעיר על דברי רש"י הללו שמהגמרא במסכת עבודה זרה (יח,א) מוכח שגם אישה שאינה נשואה נענשת על התנהגות בחוסר צניעות, כמו שנענשה ביתו של רבי חנינא בן תרדיון שדקדקה בפסיעותיה לאחר ששמעה שאמרו גדולי רומי: כמה נאות פסיעותיה.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר שיש באמת הבדל בעניין הזה בין אישה נשואה לאישה לא נשואה. אישה שאינה נשואה, למרות שגם לה כמובן אסור להתנהג בפריצות וזו עבירה חמורה, מכל מקום אם מתנהגת כך כדי למשוך תשומת לב בשביל שמישהו יתחתן איתה אין זה כל כך חמור כמו אצל מי שכבר נשואה. השאלה אם כוונתה של האישה היא לשם חתונה או סתם לשם פריצות זהו אחד העניינים שרק יודע המחשבות יכול לדעת, כמו שכותב הרמב"ם (הלכות תשובה ג,ב) לגבי משקל העוונות והזכויות של כל אדם: "ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות והוא היודע היאך עורכין הזכיות כנגד העונות".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר