סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

האם בישול במיקרוגל אסור מן התורה בשבת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

שבת לט ע"א

  

בגמרא נאמר שמן התורה אסור לבשל בשבת באש. כמו כן אסור לבשל בתולדות האש, כלומר במה שהתחמם מן האש. לכל הדעות מותר לבשל בשמש, משום שאין דרך בישול בכך (רש"י). ישנה מחלוקת האם מותר לבשל במה שהתחמם מהשמש (תולדות חמה), ולהלכה נפסק שאסור.

ב"בירור הלכה" מובא פסק ההלכה של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ או"ח ח"ג סימן נב) שאסור מן התורה לבשל בשבת בתנור מיקרוגל, למרות שאין זה בישול באש, כי מכיוון שבישול שכזה נחשב כיום דרך בישול - חייבים עליו. אמנם יש לציין שתשובתו נכתבה בזמן שרק התחילו לייצר תנורי מיקרוגל, והוא כותב שהבישול בהם אף יותר טוב מבישול באש והסיבה שאנשים לא משתמשים בהם היא משום שעדיין לא מצויים תנורים כאלו, אולם כאשר הם יהיו מצויים בוודאי שישתמשו בהם כולם. כיום ניתן לומר שתחזית זו לא התממשה והבישול במיקרוגל לא נחשב טוב יותר מבישול בתנור.

גדולי הפוסקים נחלקו בעניין זה: האם האיסור לבשל בשבת במיקרוגל הוא מן התורה או מדרבנן. לדעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל ועוד פוסקים זהו איסור מן התורה, ולעומת זאת לדעת הגרש"ז אויערבך זצ"ל ואחרים זהו איסור רק מדרבנן. בכל אופן הדבר אסור, אך לפי הפוסקים הסבורים שהאיסור הוא רק מדרבנן אזי במצב שבו יש חולה שצריך שיבשלו לו משהו לצורך פיקוח נפש – עדיף לבשל במיקרוגל אם הדבר אפשרי, כדי למעט בחילול שבת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר