|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
וידגו לרוב בקרב הארץ - דגים
"... התם עצה טובה קא משמע לן, דאיבעי ליה לאיניש לאיזדהורי מעינא בישא. והיינו דקאמר להו יהושע, דכתיב: ויאמר אליהם יהושע אם עם רב אתה עלה לך היערה, אמר להו: לכו והחבאו עצמכם ביערים שלא תשלוט בכם עין רע, אמרו ליה: אנן מזרעא דיוסף דלא שלטא ביה עינא בישא; דכתיב: בן פורת יוסף בן פורת עלי עין, ואמר רבי אבהו: אל תקרי עלי עין אלא עולי עין. ר' יוסי ברבי חנינא אמר, מהכא: וידגו לרוב בקרב הארץ, מה דגים שבים מים מכסים עליהם ואין העין שולטת בהם, אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהם" (בבא בתרא, קיח ע"א).פירוש: ודוחים: מבני יוסף אין ראיה, כי התם [שם] נכתב הפסוק לא כדי להודיענו את טענתם, אלא עצה טובה קא משמע לן [השמיע לנו], דאיבעי ליה לאיניש לאיזדהורי מעינא בישא [שצריך לו לאדם להיזהר מעין רעה]. והיינו דקאמר להו [וזהו שאמר להם לבני יוסף] יהושע בתשובה לדרישתם, דכתיב [שנאמר] ויאמר אלהם יהושע אם עם רב אתה עלה לך היערה ובראת לך, (שיכרתו את היער וישבו שם), אמר להו [להם]: כיון שאתם רבים כל כך, לכו והחבאו עצמכם ביערים כדי שלא תשלוט בכם עין רע. אמרו ליה [לו]: אנן מזרעא [אנו מזרע] יוסף שלא שלטא ביה עינא בישא [שולטת בו עין רעה] ואין אנו צריכים להתחבא מפני עין הרע, דכתיב [שנאמר] בברכת יעקב ליוסף "בן פרת יוסף בן פרת עלי עין" ואמר ר' אבהו: אל תקרי (תקרא "עלי עין" אלא "עולי עין", כלומר, שבניו הם מעל לעין, שאין עין רעה מסוגלת להזיק להם. ר' יוסי בר' חנינא אמר: מהכא [מכאן] יש ראיה שבני יוסף אין עין רעה שולטת בהם, שנאמר בברכת יעקב ליוסף על בניו "וידגו לרב בקרב הארץ" והשוואה זו לדגים מלמדת: מה דגים שבים מים מכסים עליהם ולכן אין העין שולטת בהם, אף זרעו של יוסף אין העין שולטת בהם (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
לנושאים נוספים העוסקים בדגים - הקש/י כאן.
|