סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אסור לעבור ליד בית כנסת בלי להיכנס?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

ברכות ח ע"ב

  

"אסור לו לאדם שיעבור אחורי בית הכנסת בשעה שהצבור מתפללין".

לפי הרבה מפרשים הטעם לאיסור זה הוא מפני החשד, שלא יחשדו בו שאינו מתפלל, לכן אם יש סימן כל שהוא המראה שאותו אדם אינו ממבטלי התפילה, כגון שיש פתח אחר לבית הכנסת – מותר לו לעבור אחורי בית הכנסת. ב"בירור הלכה" מובאת קושיית הבית יוסף: מדוע כאן נאמר שאם יש לבית הכנסת פתח נוסף אין איסור לעבור אחורי פתח זה, משום שהרואים ידונו את האדם לכף זכות שייכנס בפתח השני, ואילו בהלכות חנוכה ההלכה היא שחצר שיש לה שני פתחים צריך להדליק נר חנוכה בשני הפתחים, מפני החשד. מדוע לא אומרים גם שם שידונו אותו לכף זכות שאף אם לא הדליק בפתח זה הדליק בפתח השני?

המגן אברהם (סקי"ב) מסביר שבהדלקת נרות חנוכה אכן יש חשד שמא לא הדליק ולכן צריך להדליק בשני הפתחים, אולם באיסור לעבור ליד בית כנסת בלי להיכנס, בניגוד למפרשים אחרים, הוא מסביר שבעצם אין בעיה של חשד, כי ייתכן שאדם פטור מלהתפלל בבית הכנסת בגלל סיבות שונות, אלא הטעם של האיסור הוא משום ביזיון, כי מי שהולך סמוך לבית הכנסת ואינו נכנס נראה כמבזה את בית הכנסת, שהרי גם אם הוא פטור מלהתפלל היה עליו להתרחק ולהתבייש במה שאינו יכול להיכנס לבית הכנסת. כאשר יש לבית הכנסת פתח אחר - אין ביזיון במה שאינו נכנס בפתח זה, ולכן מותר לעבור לידו בלי להיכנס.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר