סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

כתבי יד ודפוס ראשון ב"ב קמג

בעמוד זה מוצג נוסח הדף מתוך 6 כתבי יד ומתוך דפוס ראשון.
כל ההעתקות נעשו במקצועיות והוגו שוב, רובם פעמיים.
ההעתקות מופיעות כאן באדיבות תקליטור 'עדי נוסח' של המכון לחקר התלמוד ע"ש שאול ליברמן.
בתקליטור מופיעים נוסף להעתקות כתבי היד של כל הש"ס גם צילומים באיכות גבוהה של קטעי הגניזה.
לכל אלו נלווה הממשק המוכר של 'פרוייקט השו"ת' כצורתו (ברשיון מפרוייקט השו"ת) על יכולות החיפוש שלו.
לפרטים אודות התקליטור: 050-4130103, [email protected]  


BAVA-BATRA 143a Escorial G-I-3

וכרכיש בה רישיה ביה מדרשא אזל לגביה אמ' ליה אלו אמ' קני כחמור מיקנה
דתני אקני כחמור לא קנה את וחמור רב נחמן אמ' קנה מחצה ורב המנונא אמ'
לא קנה ולא כלום רב ששת אמ' קנה הכל אמ' רב ששת מנא אמינא לה דתניא ר'
יוסי או' אין לך מר בקישות אלא פנימי שבו לפיכך כשהוא תורם מוסיף על
החיצון שבו ותורם אמאי את וחמור הוא שני התם מדאורית' תרומה מעליתא היא
דאמ' ר' אלעזר מניין לתורם מן הרעה על היפה שתרומתו תרומה שנ' ולא תשאו
עליו חטא אם אינו תרומה נשיאות חטא למה מיכן לתורם מן הרעה על היפה
שתרומתו תרומה אמ' ליה רב מרדכי לרב אשי מותיב רב אויא תויובתא
מעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות וליקט אחת מהן כלכלה של תאנים
שלהן היתה ושל שביעית ואמ' הרי כלכם מקודשות לי בכלכלה זו וקבלה
אחת מהן על ידי כלן ואמרו חכמים אין אחיות מקודשות הא אחיות הוא דאינן
מקודשות הא נכריות מקודשות אמאי את וחמור הוא אמ' ליה היינו דחזא הונא
בר אבוה דמותיב רב אויא תיובת' לא מי אוקימנא כגון דאמ' הראויה מכם לביאה
תתקדש לי ההוא דאמ' ליה לדביתהו נכסיי ליך ולבנייך אמ' רב יוסף
קנ(א)[ה]יי פלגא אמ' רב יוסף מנא אמינא לה דתניא [ר' או'] והיתה לאהרן ולבניו מחצה לאהרן
ומחצה לבניו אמ' להי אביי מי דמי בשלמ' התם אהרן בר חלוקה הוא להכי פרט
ביה רחמ' למשקל פלגא הכא אשה לאו בת ירושה היא דייה שתטול כאחד מן
הבנים איני והא הוה עובדא בנהרדעא ואגבייה שמואל פלגא בטבריא
ואגביה ר' יוחנן פלגא ותו כי אתא ר' יצחק בר יוסף אמ' ר' יוחנן ההוא דמי
כלילא דשדו בי מלכא אבולאי ואצטרטיגי ואמ' ר' אבולאי פלגא ואצטרטיגי
פלגא הכי השתא התם כי הוו כתבי אבולאי הוו כתבי אצטרטיגי סיועי דהוו
קא מסייעי בהדיה וידע מלכא דהוו מסייעי בהדיהו והשתא מאי דקאמ' ואמ'
אבולאי ואצטרטיגי למימרא דהני פלגא והני פלגא מותיב ר' זירא האו' הרי עלי
מנחה מאה עשרון להביא לי בשני כלים מביא ששים בכלי אחד וארבעים
בכלי אחר

עמוד ב

ואם הביא חמשים בכלי אחד וחמשים בכלי אחר יצא ואם הביא אין
לכתחלה לה הכי השתא התם אנן סהדי דהאי גברא מעיקר' לקרבן גדול איכוין
והאי דקאמ' בשני כלים דידע דלא אפשר לאיתויי בכלי אחד הילכך כמה דאפשר
לאיתויי מייתינן והלכת' כותיה דרב יוסף בשדה קניין ומחצה ההוא דאמ'
להו נכסיי לבני הוו ליה ברא וברתא מי קרו אינשי לברא בריה או לא ת"ש ובני
דן חושים אמ' ליה רבא דילמ' כתנא דבי חזקיה מלמד שהיו לו בנים מרובים
כחושים של קנה אלא אמ' רבא מהכא ובני פלוא אליאב רב יוסף אמ' מהכא
ובני איתן עזריה ההוא דאמ' להו נכסיי לבני הוו ליה ברא ובר ברא בר
קרו אינשי לבר ברא בני או לא רב חביבא אמ' קרו ליה אינשי לבר ברא בני
מר בר רב אשי אמ' לא קרו אינשי לבר ברא בני תניא כותיה דמר בר רב
אשי המודר הנאה מן הבנים מותר בבני בני מתני' הניח בנים גדולים
אמ' רב חביבא בריה דרב יוסף בריה דרבא משמיה דרבא לא
שנו אלא שהשביחו נכסים מחמת נכסים אבל השביחו נכסים מחמת עצמן
השביחו לעצמן איני והאמ' ר' חנינא אפי' הניח להן


BAVA-BATRA 143a Florence II-I-9

(ש)[ו]כ[ר]כיש ביה רישא
לבית מדרשא אזל לגביה דר' אבין אמ' ל' אילו
אמ' ל' קנה (במחובר) [כחמ?ו?ר] מי קנה דאיתמר קנה (במחובר) [כחמור]
לא קנה ואת(ו) [ו]חמור רב נחמ' אמ' קנה מחצה
רב המנונא אמ' לא קנה כלום רב ששת אמ'
קנה הכל אמ' רב ששת מנא אמינ' לך דתני'
ר' יוסי או' אין ל(ו)[ך] מר בקישות אלא פנימי
שבו לפיכך כשהוא תורם מוסיפין על
החיצון שבו ותורם [ואמאי את וחמור הוא] א"ל שני התם [ד]מדאורית'
תרומה מעלי[ת]א היא וכדר' אליע' דאמ' ר' אליע'
מנין לתורם מן הרעה על היפה שתרומתו
תרומה שנ' לא ישאו עליו חוטא (ב) אם אינו
(שם) תרומה נשיאות חטא למה אלא מיכן
[לתורם] מן הרעה על היפה שתרומתו תרומה אמ' ל'
רב מרדכי לרב אשי הא מתיב רב אויא תיובת'
מעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיו' וליק(ש)[ט]
אחת כלכלה [של פירות] שלהן היתה ושל שביעית היתה
ואמ' להן הרי כולכם מ(כ)[ק]ודשות בכלכלה זו
הלכה אחת מהן וקיבלה על ידי כולן אמרו
חכמ' אין האחיות מקודשות אחיות הוא דאין
מקודשות הא נכריות מקודשת [ואמאי את וחמור הוא] אמ' ל' היינו
דחזאי רב אויא [בחילמא] דמתיב (רב אויא) תיובתא
[ולאו] אוקימנא כגון דאמ' (א)וראויה מכם לביאה
תיתקדש לי ההוא דאמ' לדביתה' נכסיי ליך
ולבריי אמ' רב יוסף קנ?א? פלגא אמ' רב יוסף
מנא אמינא לה דתניא ר' יוסי אומ' והיתה
לאהרן ולבניו מחצה לאהרן ומחצה לבניו אמ'
ליה אביי מי דמי בשלמ' לאהרן בר חלוקה
הוא אעגב דלא גלי ביה קרא יש לו חלוקה
והשתא דגלי ביה קרא ש"מ למשקל פלגא
והאי לאו בת חלוקה היא דייה שתחל' כאחד
מן הבנים ולא והא הוה עובדא בנהרדעא
ואגבי שמואל [פלגא] בטביריא ואגבי ר' יוח' [פלגא] כי ועוד
כי אתא ר' יצחק בר יוסף אמ' ההוא דמי כלילא
דשדו [בי קיסר] אבולי ואיסטרטיגי אמ' ר' אבולי פלגא
ואיסטרטיגי פל?ג?א הכי השתא התם (כ)[ד]מעיקר'
אבולי הוו כתיבי ברישא ואיסטרטיגי סיועי
בעלמ' מסייעא בהדיהו השתא דאמ' אבולי
ואיסטרט' ש"מ אבולי פלגא ואיסטר' פלג' מתיב
ר' זירא האומ' הרי עלי מנחה מ(ה)[א]ה עשרוני' להביא
בשני כלים מביא ארבעי' בכלי אחד וששים
בכלי אחד

עמוד ב

ואם הביא חמשין בכלי אחר וחמש'
בכלי אחד יצא הביא אין לכתחילה לא הכי
השתא התם דמעיקרא קרבן גדול קמיכון
והא דקאמ' בשני כלים משו' דידע דלא
איפשר לאיתויי בכלי אחד הילכך מאן
דאיפשר לאתויי בכלי אחד מייתינן והילכת'
כוותיה דרב יוסף [?התם? גר'] בשדה עינין ומחצה ההוא
דשדר פיסקא דשיראי לביתיה אמ' רב אמי
הראוי לבנים לבנים והראוי לבנות לבנות לא
אמרן אלא דלית ליה כלתא אבל אית ליה כלת'
לכלתיה הוא דקא משדר ולא אמרן אלא
דנסיבן בנתיה אבל לא נסיבן בנתיה לא שביק
איניש בנתיה ושדר לכלתיה ההוא דאמ'
להו נכסיי לבני והוה ליה ברא וברת' מקרו
אינשי לברא בני [או לא] אמ' אביי ת"ש ובני דן חושי'
אמ' ל' רבא דיל' כדתני ר' חזקיה דתני ר' חזקיה
מל?מ?ד שהיו בניו מרובין בניו כחושי' של
קנה אלא אמ' רבא מהכא ובני פלוא אליאב
רב יוסף אמ' מהכא ובני איתן עזריה ההוא
דאמ' להו נכסיי לבראי הוה ליה ברא ובר ברא
מיקרו אינשי לבר ברא ברא או לא רב חביבא
אמ' קרו אינשי לבר ברא ברא ומר בר רב
אשי אמ' לא קרו אינשי לבר ברא ברא תניא
כוותיה דמר בר רב אשי המדיר הנאה מן הבני'
מותר בבני(ם) בנים הניח בנים גדולי'
אמ' רב חסדא בריה דרב יוסף משמיה דרבא
לא שנו אלא שהשביחו נכסי' מחמת נכסים
אבל השביחו נכסי' מחמת עצמו נכסי' לעצמן
איני והאמ' ר' חנינא אפילו לא הניח להם אלא


BAVA-BATRA 143a Hamburg 165

וכרכיש בה רישיה בי מדרשא אזל לגביה [אמ' ליה] אלו אמ' ליה קני
כחמור מי קני דאיתמר קני כחמור לא קני את וחמור רב נחמן אמ' קנה מחצה ורב
המנונא אמ' לא קנה ולא כלום ורב ששת אמ' קנה הכל אמ' רב ששת מנא אמנא לה
דתניא ר' יוסי או' אין לך מר בקישות אלא פנימי שבו לפי כך כשהוא תורם מוסיף
על החיצון שבו ותורם ואמאי את וחמור הוא שאני התם דמדאוריתא תרומ' מעליא
היא דא'ר אלעא מניין לתורם מן הרע על היפה שתרומתו תרומה שנ' ולא תשאו עליו
חטא בהרימכם את חלבו ממנו ואם אינו קדוש נשיאות חטא למה אלא מיכן לתורם מן
הרע על היפה שתרומתו תרומה אמ' ליה רב מרדכי לרב אשי מתיב רב אויא תיובתא
מעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות ולקט אחד כלכלה של תאנים ושלהן היתה ושל
שביעי' היתה ואמ' להן היו כולכן מקודשות לי בכלכלה זו וקבלתה אחת מהן על
ידי כולן ואמרו חכמ' אין אחיות מקודשות הא נכריות מקודשות ואמאי את וחמור
הוא אמ' ליה הינו דחזאי רב הונא (בר אב)([?וי?]ה) [בריה דרב אויא] בחלמא
דמותיב רב אויא תיובתא לאו מי אוקימנה הראויה לביאה מכם תתקדש לי ההוא דאמ'
לה לדביתהו נכסאי ליך ולבניך אמ' רב יוסף קנאי פלגא אמ' רב יוסף מנא אמינא
לה דתניא והיתה לאהרן ולבניו לאהרן מחצה ולבניו מחצה אמ' ליה אביי מי דמי
בשלמ' התם אהרן בר חולקא הוא להכי פרט ביה רחמ' למשקל ביה פלגא הכא אשה לאו
בת ירושה היא דייה שתטול כאחד מן הבנים איני והא הוה עובדא בנהרדע' ואגבי
שמואל פלגא בטבריא ואגבי ר' יוחנן פלגא ותו כי אתא ר' יצחק בר יוסף אמ'
ההוא דמי כלילא דשדו דבי מלכא אבולי ואסטר[ט]יגי א'ר אבולי פלגא ואסטריגי
פלגא הכי השתא התם מעיקרא כי הוו כתבי אבולי הוו כתבי ואסטר[ט]יגי סיועי
הוא דקא מסייעי בהדיהו וידע מלכא דהוו קא מסייעי השתא מאי דקמא דכת' ואבולי
ואסטר[ט]יגי למימרא דהני פלגא והני פלגא מתיב רב זירא הרי עלי מנחה [מאה]
עשרון להביא בשני כלים מביא ששים בכלי אחד וארבעים ?ב?כלי אחד

עמוד ב

ואם הביא חמשים בכלי אחד וחמשים בכלי אחד יצא אם הביא אין לכתחלה
לא הכי השתא התם אנן סהדי דהדין גברא לקרבן גדול איכון והאי דקא אמ' ?בשנ?י
כלים דידע דלא איפשר לאיתויי בכלי אחד כמה דאפשר לאיתויי מיתינן והיל' כרב
יוסף בשדה קנין ומחצה ההוא דשדר פסקי דשיראי לביתיה א'ר אמי הראויין לבנים
לבנים והראויין לבנות לבנות ולא אמרן אלא דלית ליה כלתא אבל אית ליה כלתא
לכלתא שדר ואי בנתיה לא נסיבן לא שביק בנתיה ומשדר לכלתיה ההוא דאמ' להו
נכסאי לבני הוה ליה ברא וברתא מי קרו אינשי לברא בני או לא אמ' אביי תא שמע
ובני דן חושים אמ' ליה רבא ודיל' כדתנא דבי חזקיה שהיו מרובין כחושים של
קנה אלא אמ' רבא ובני פלוא אליאב רב יוסף אמ' ובני איתן עזריה ההוא דאמ'
להו נכסאי לבני הוה ליה ברא ובר ברא מי קרו אינשי לבר ברא בני או לא רב
חביבא אמ' קרו אינשי לבר ברא בני מר בר רב אשי אמ' לא קרו אינשי לבר ברא
בני תניא כותיה דמר בר רב אשי המודר הנאה מבנים מותר בבני בנים מתני' הניח
בנים גדולים וקטנים וכו' אמ' רב חביבא בריה דרב יוסף בריה דרבה משמיה דרבה
לא שנו אלא ששבחו נכסים מחמת נכסים אבל שבחו נכסים מחמת עצמן השביחו לעצמן
איני והא'ר חנינא אפלו הניח להן אביהן


BAVA-BATRA 143a Munich 95

וכרכיש' וברישי' בי מדרש' אזל לגבי' א"ל אילו א' קני כחמור מי קנ' דאיתמ' קני כחמו' לא קנ' את וחמור נח"ש מל"ך סי"מ' רב נחמ' א' קנ' מחצ'
ורב המנונ' א' לא קנ' ולא כלו' רב שש' א' קנ' הכל וא' רב שש' מנ' אמינ' לה דתני' ר' יוסי או' אין לך מר בקישו' אל' פנימי שבו וכשהו' תורם מוסיף על חיצון שבו ותור'
אמאי את וחמו' הו' שני הת' דמדאורית' תאמ' מעליית' הי' כדר' איל' דא"ר איל' מניין לתור' מן הרע' על היפ' שתרומ' תרו' שנ' לא תשאו עליו חטא בהרימכ' את
חלבו ממנו אם אינו קדוש שיאו' חט' למה מכא' לתור' מן הרע' על היפ' שתרומ' תרו' א"ל רב מרדכי לרב אשי הא מותי' רב אוי' תיובת' מעש' בחמש נשים
ובהן שתי אחיו' ולקט אחד כלכל' של תאני' ושלהן הית' ושל שביעי' הית' וא' הרי כולכ' מקודשו' לי בכלכל' וקבל' אח' מהן ע"י כולן ואמ' חכ' אין האחיות מקודשו'
אחיו' הו' דאין מקודשו' הא נכריו' מקודשו' ואמאי את וחמור הוא א"ל היינו דחזאי הונ' בר אוי' בחלמ' דמותי' רב אוי' תיובת' לאו מי אוקימנ' בהאי כגו' דא' הראוי'
מכם לביא' תתקד' לי ההו' דא"ל לדביתהו נכסיי ליך ולבנייך א' רב יוסף קנו פלג' א' רב יוסף מנ' אמינ' לה דתני' ר' או' והית' לאהרן ולבניו לאהרן מחצ' ולבני'
מחצ' א' אביי מי דמי בשל' אהרן בר חלוק' הו' אע"ג דלא גלי ביה קר' יש לו חלוק' מדגלי בי' קר' ש"מ לישקול פלג' האי לאו בת חלוק' הי' דייה שיטול כאח' מן
הבני' ולא והא הוה עובד' בנהרדע' ואגבי שמו' פלג' בטבירי' ואגבי ר' יוחנ' פלג' ועו' כי את' ר' יצח' בר יוסף א' ההו' דמי כליל' דשדו בי קיסר אבולי ואסטרטיגי
א"ר אבולי ואסטר[טי]גי פלגא הכי השת' התם מעיקר' אבולי הוו כתבי ואסטרטיגי סיועי בעלמ' הוו מסייעי בהדיהו השת' דכתבי אבולי ואסטרטיגי פלג' מותי'
ר' זיר' האו' הרי עלי מנח' מאה עשרון להבי' בשני כלי' מביא ששי' בכלי אח' וארבעי' בכלי אחר

עמוד ב

ואם הבי' חמשי' בכלי אח' וחמשי' בכלי אח' יצא הביא אין לכתחל'
לא הכי השת' הת' מעיקר' לקרבן גדול קמיכוין והאי דקא' בשני כלי' משו' דידע דבכלי אחד לא אפש' לאיתויי הילכך כמה דאפשר לאיתויי בכלי אח' מייתינן
והלכת' כותי' דרב יוסף בשד' עניין ומחצ' ההו' גבר דשדר פיסקי דשיראי לביתי' א"ר אמי הראוי לבני' לבני' הראוי לבנו' לבנו' ולא אמרן אל' דלית לי' כלת' אב'
אית ליה כלת' לכלתי' שדר ולא אמרן אל' דאנסיב' בנתי' אבל לא אנסיב' בנתי' לא שביק איני' בנתי' ושדר לכלתיה ההו' דא"ל נכסיי לבניי הוה ליה ברא
וברת' מי קרו אינשי לבר' בני או לא א' אביי ת"ש ובני דן חושי' א"ל רבא ודילמ' כדתנ' דבי חזקי' דתנ' דבי חזקי' מלמ' שהיו בניו מרובין כחושין של קנה אל' א'
רבא מהכ' ובני פלוא אליאב רב יוסף א' מהכ' ובני איתן עזריה ההו' דא' להו נכסיי לבניי הוה ליה בר' ובר בר' מיקרו אינשי לבר בר' בר' או לא רב חביב' א'
קרו אינשי לבר בר' ברא מר בר רב אשי א' לא קרו אינשי לבר' בר' ברא תני' כותי' דמר בר רב אשי המודר הנא' מן הבני' מות' בבני בנים
הניח בני' גדולי' וקט' א' רב חביב' ברי' דרב יוסף משמי' דרבא לא שנו אל' ששבחו נכסי' מחמ' נכסי' אבל שבחו נכסי' מחמ' עצמן לעצמן איני והא'
חשנ' אפי' לא הני' להן אביה' אל'


BAVA-BATRA 143a Paris 1337

וכרכיש בה רישיה בי מדרשא אזל לגביה אמ' ליה
אלו אמ' ליה קני כחמור מי קני דאיתמר קני כחמור לא קנה את וחמור רב נחמן
אמ' קנה מחצה ורב המנונא אמ' לא קנה ולא כלום רב ששת אמ' קנה הכל אמ'
רב ששת מנא אמינא לה דתניא ר' יוסי אומ' אין לך מר בקישות אלא פנימי שבו
לפיכך כשהוא תורם מוסיף על החיצון שבו ותורם אמאי את וחמור הוא שאני
התם דמדאוריתא תרומה מעליתא היא דאמ' ר' אלעא מנין לתורם מן הרע על
היפה שתרומתו תרומה שנ' ולא תשאו עליו חטא וגו' אם אינו קדוש נשיאת חטא
למה מיכן לתורם מן הרע על היפה שתרומתו תרומה אמ' ליה רב מרדכי לרב
אשי מתיב רב אויא תיובתא מעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות וליקט
אחד כלכלה של תאנים ושלהן היתה ושל שביעית היתה ואמ' הרי כולכם מקוד'
לי בכלכלה זאת וקיבלה אחת על ידי כולם אמרו חכמי' אין אחיות מקודשות
אחיות הוא דאין מקודשות הא נכריות מקודשות אמאי את וחמור הוא אמ' לי'
הינו דחז[א]י הונא בר אויא בחלם דמותיב בר אויא תיובתא לאו מי אוקימנא כגון
דאמ' הראויה לביאה מכם תתקדש לי ההוא דאמ' לה לדביתהו נכסי לך
ולבניך אמ' רב יוסף קני פלגא אמ' רב יוסף מנא אמינא לה דתניא ר' מאיר אומ'
והיתה לאהרן ולבניו לאהרן מחצה ולבניו מחצה אמ' ליה אביי מי דמי בשלמא
התם אהרן בר חלוקה הוא להכי פרט ביה רחמנא למישקל פלגא הכא אשה
לאו בת ירושה היא דייה שתטול כאחד הבנים איני והא הוה עובדא בנהרדע'
ואגבי שמואל פלגא בטבריה ואגבי ר' יוחנן פלגא ותו כי אתא רב יצחק בר יוסף
אמ' ההוא דמי כלילא דשדו דבי מלכא אאבולי ואאיסטרטיגי ואמ' ר' אבולי
פלגא ואיסטרטיגי פלגא הכי השתא התם (אי) [מעיקרא כי] הוה כתבי אאבולי הוו כתבי ואסטרטי'
סיועי הוא דקא מסייעי בהדיהו וידע מלכא דהוו קא מסייעי בהדיהו השתא
מאי [דקמא] דכת' אאבולי ואאיסטרטיגי למימרא דהני פלגא והני פלגא מתיב רב
זירא האומ' הרי עלי מנחה מאה עשרונות להביא בשני כלים מביא ששים
בכלי אחד וארבעים בכלי אחד

עמוד ב

ואם הביא חמשים בכלי אחד וחמשים בכלי
אחד יצא אם הביא אין לכתחלה לא הכי השתא התם אנן סהדי דהאי גברא
מעיקרא לקרבן גדול איכוון והאי דקאמ' בשני כלים משום דידע דלא איפשר
בכלי אחד הילכך במן דאיפשר לאיתויי מיתינן והלכתא כותיה דרב יוסף בשד'
קנין ומחצה ההוא דשדר פיסקי דשיראי לביתיה אמ' ר' אמי הראויין לבני'
לבנים הראויין לבנות לבנות ולא אמרן אלא דלית ליה כלאתא אבל אית ליה
כלאתא לכלתיה שדר ואי בנתיה לא נסיבן לא שביק בנתיה ומשדר לכלתיה
ההוא דאמ' להו ניכסי לבנאי הוה ליה ברא וברתא מי קרו אינשי לברא
בני או לא אמ' אביי תא שמע ובני דן חושים אמ' ליה רבא ודלמא כדתנא דבי
חזקיה מלמד שהיו לו בנים מרובין כחושים של קנה אלא אמ' רבא ובני פלוא
אליאב רב יוסף אמ' ובני איתן עזריה ההוא דאמ' להו ניכסיי לבנאי הוה
ליה ברא ובר ברא מי קרו אינשי לבר ברא בני או לא רב חביבא אמ' קרו אינשי
לבר ברא בני מר בר רב אשי אמ' לא קרו אינשי לבר ברא בני תניא כותי' דמר
בר רב אשי המודר הנאה מבנים מותר מבני בנים מתני' הניח בנים
גדולים וגו' אמ' רב חביבא בריה דרב יוסף בריה דרבא משמיה דרבא לא שנו
אלא ששבחו נכסים מחמת נכסים אבל שבחו נכסים מחמת עצמן השבי' לעצמן
איני והאמ' ר' חנינה אפי' הניח להן אביהן


BAVA-BATRA 143a Vatican 115

וקרקש בה בבי
מדרשא ית רישיה אזל לגביה דר' אבין א"ל אילו
א"ל קני בחמור מי קנה דאיתמר קני כחמור לא קנה
את וחמור רב נחמן אמ' [קנה מחצה רב הממנו אמ'] לא קנה ולא כלום ורב
ששת אמ' קנה הכל ואמ' רב ששת מנא אמינאלה דתניא ר' יוסי או' אין לך מר בקישות אלא פנימי
שבו לפיכך שהוא תורם על החיצון שבו ותורם
אמאי את וחמור הוא שני התם דמדאוריית תרומה
מעליתא וכדר' אלא דא"ר אילא מניין לתורם מן הרע'
על היפה שתרומתו תרומה שנ' לא תשאו עליו חטא
בהרימכם את חלבו ממנו אם אינו קדוש נשיאות חט'
למה מיכן לתורם מן הרעה על היפה שתרומתו תרומה
א"ל רב מרדכי לרב אשי הא מותיב ר' אויא תיובתא
מעשה בחמש נשים ובהן שתי אחיות וליקט(ה)א
כלכלה של תאינים ושלהן היתה ושל שביעית היתה
ואמ' להן הרי כולכן מקודשות לי בכלכלה זו וקיבלה אחת
מהן על ידי כולן ואמרו חכמים אין האחיות מקודשות
אחיות הוא דאינן מקודשות הא נוכריות מקודשות
אמאי את וחמור הוא א"ל היינו דחזינן רב הונא בר אויא
בחלום דמותיב רב אויא תיובתא לאו מי אוקמינן בהא
כגון דאמ' בהא הראויה לביאה מכם תתקדש לי ההוא
דאמ' לדביתהו נכסיי לך ולבניך אמ' רב יוסף קנאי
איתתא פלגא ובני פלגא ואמ' רב יוסף מנא אמינא
לה דתניא והיתה לאהרן ולבניו מחצה לאהרן ומחצה
לבניו א"ל אביי מי דמי בשלמא אהרן בר חלוקה הוא
אע"ג דלא גלי ביה קרא יש לו חלוקה מרגלי ביה קרא
ש"מ למישקל פלגא האי לא בת חלוקה היא דייה
שתיטול כאחד מן הבנים ולא הוה עובדא בנהרדעא
ואגבו שמו' פלגא בטבריא ואגבי ר' יוחנן פלגא ועוד
כי אתא רב יוסף אמ' ההוא דבי כלילא דשור קיסר
אאכולי ואאצנטרטגי א"ר אאכולי פלגא ואאיסטרטגי
פלגא הכי השתא התם מעיקרא אבולי היו כת' ואיסטרטגי
סיועי בעלמ' הוו מסייעי להו וידע מלכא דהוו מסייעי
בהדיא השתא דקא כת' אכולי ואיסטרטגי ש"מ אאכולי
פלגא ואאיסטרטגי פלגא מיתיב ר' זירא האו' הרי
עלי מנחה מאה עשרון להביא בשני כלים מביא ארבעי'
בכלי אחד ושישים בכלי אחר

עמוד ב

ואם הביא חמשים בכלי
אחר וחמשים בכלי אחר יצא אם הביא אין לכתחילה
לא הכי השתא מעיקרא לקרבן גדול קרא מיכוין והאי
דקאמ' בשני כלים משום דידיע דבכלי אחר (לא איפשר)
לא איפשר לאיתויי הילכך במה דאיפשר לאיתויי בכלי
אחר מייתינן והילכת' כוותיה דרב יוסף בשדה קניין ומחצ'
ההוא גברא דשדא פיסקי דשיראי לדביתהו א"ר
אמי הראוי לבנים לבנים לבנות לבנות ולא אמרן אלא
דלית ליה כלתה אבל אית ליה כלתה לכלתה שדר ולא
אמרן אלא דאינסבן בנתיה אבל לא אינסבן בנתיה
לא שביק איניש בנתיה ושדר לכלתיה ההוא דאמ'
להו נכסיי לבניי הוו ליה ברא וברתא מיקרי איניש
לבראי בני או' לא אמ' אביי ת"ש ובני דן חושים א"ל
רבא מאי קושיא דילמא כדתנא רבי חזקיה מלמד
שהיו בניו כחושים של קנה אלא אמ' רבא מהכא תני
פלוא אליאב ורב יוסף אמ' מהכא ובני איתן עזריה
ההוא דאמ' להו נכסיי לבראי הוו ליה ברא ובר ברא
מי קרו ליה אינשי לבר ברא בני או לא רב חביבא
אמ' קרו ליה אינשי לבר ברא ברי מר בר רב אשי אמ'
לאקרו אינשי לבר ברא תניא כוותיה דמר בר רב אשי'
המורד הנאה מן הבנים מותר בבני בנים מתני'
הניח בנים גדולים וקטנים אמ' רב חביבא בריה
דרב יוסף משמיה דרבא לא שנו אלא ששכחו נכסי'
מחמת נכסים אבל שבחו נכסים מעצמן לא איני
והא"ר חנינא לא הניח אלא


BAVA-BATRA 143a Pesaro 1511 דפוס ראשון

וכרכיש בה רישיה בי מדרשא אזל לגביה אמר ליה אלו אמר ליה קני כחמור מי קני דאיתמר קני כחמור לא קנה את וחמור רב נחמן אמ' קנה מחצה ורב המנונא אמ' לא אמ' כלום ורב ששת אמר קנה הכל אמ' רב ששת מנא אמינא לה דתניא ר' יוסי אומ' אין לך מר בקישות אלא פנימי שבו לפיכך כשהו תור' מוסיף על החיצון שבו ותורם אמאי את וחמור הוא שאני התם דמדאוריתא תרומה מעליתא היא דאמ' ר' אלעא מנין לתורם מן הרע על היפ' שתרומתו תרומ' שנאמ' לא תשאו עליו חטא בהרימכם את חלבו ממנו ואם אינו קדוש נשיאות חטא למה מכאן לתור' מן הרע על היפה שתרומתו תרומה אמר ליה רב מרדכי לרב אשי מתיב רב אויא תיובתא מעשה בה' נשי' ובהן ב' אחיות וליקט אחת בכלכלה של תאנים ושלהן היתה ושל שביעית הית' ואמר הרי כולכם מקודשות לי בכלכלה זאת וקבלה אחת מהן על ידי כולם אמרו חכמים אין אחיות מקודשות אחיות הוא דאין מקודשות הא נוכריות מקודשות ואמאי את וחמור היא אמ' ליה הינו דחזאי רב הונא בר אבויה בחלמא דמותיב רב אויא תיובתא לאו מי אוקימנה דאמר הראויה לביאה מכם תתקדש לי ההוא דאמ' ליה לדביתהו נכסי ליך ולבניך אמ' רב יוסף קנתה מחצה ואמ' רב יוסף מנא אמינא לה דתניא רבי או' והיתה לאהרן ולבניו מחצה לאהרן מחצה לבניו אמר ליה אביי בשלמ' התם אהרן בר חלוקה הוא להכי פרט ביה רחמנא למשקל פלגא הכא אשה לאו בת ירושה היא דיה שתיטול כאחד מן הבנים איני והא עובדא הוה בנהרדעא ואגביה שמואל פלגא בטבריה ואגביה רבי יוחנן פלגא ותו כי אתא רב יצחק בר יוסף אמר ההוא דמי בלילא דשדו דבי מלכא אאבולי ואאיסטרוגי אמר רבי ניתבו אבולי פלגא ואיסטרוגי פלגא הכי השתא התם מעיקרא כי הוו כתבי אאבולי הוו כתבי ואאיסטרוגי הוו מסייעי בהדיהו וידע מלכא דהוה קא מסיעא השתא מאי דק' דכתיבה אאבולי ואאיסטרוגי למימרא דהני פלג' והני פלגא מתיב רבי זירא הרי עלי מנחה מאה עשרון להביא בשני כלים מביא ששים בכלי אחד וארבעים בכלי אחד

עמוד ב

ואם הביא חמשים בכלי אחד וחמשים בכלי אחד יצא אם הביא אין לכתחילה לא ואי סלקא דעתא כל האי גוונא פלג' ופלגא הוא אפילו לכתחילה נמי הכי השתא התם אנן סהדי דהאי גברא למעיקרא לקרבן גדול קא מכוון והאי דקאמר בשני כלים דידע דלא איפשר לאיתויי בכלי אחד כמה שאיפשר לאיתויי מיתינן והילכתא כוותיה דרב יוסף בשדה ענין ומחצה ההוא דשדר פיסקי דשיראי לביתיה אמ' ר' אמי הראוין לבנים לבנים ראוין לבנות לבנות ולא אמרן דלית ליה כלתא אבל אית ליה כלתא לכלתיה שדר ואי בנתיה לא נסיבן לא שביק בנתיה ומשדר לכלתיה ההוא דאמ' להו ניכסי לבני הוה ליה ברא וברתא מי קרו אינשי לברא בני ולסלוקי לברתא מעישור קאתי או דילמא לא קרו אינשי לברא בני ולמושכה לברתא במתנ' קאתי תא שמע ובני דן חושי' אמ' ליה רבא דילמא כדתנא דבי חזקיה שהיו מרובין כחושי' של קנה אלא אמ' רבא ובני פלוא אליאב רב יוסף אמ' ובני איתן עזריה ההא דאמר ליהו נכסאי לבנאי הוה ליה ברא ובר ברא קרו אינשי לבר ברא בר או לא רב חביבא אמר קרו אינשי לבר ברא בר מר בר רב אשי אמר לא קרו אינשי לבר ברא בר תניא כוותיה דמר בר רב אשי המודר הנאה מבנים מותר בבני בנים מתני' הניח בנים גדולים וקטנים השביחו גדולים את הנכסים השביחו לאמצע אם אמרו ראו מה שהניח אבא הרי אנו עושין ואוכלין השביחו לעצמן האשה שהשביחה את הנכסים השביחה לאמצע אם אמרה ראו מה שהניח לי בעלי הרי אני עושה ואוכלת השביחה לעצמה גמ' אמ' רב חביבה בריה דרב יוסף בריה דרבא משמיה דרבא לא שנו אלא ששבחו נכסים מחמת נכסים אבל שבחו נכסים מחמת עצמן השביחו לעצמן איני והא אמ' רבי חנינא אפילו לא הניח להו אביהן אלא

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר