סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מדוע אשם תלוי יותר יקר מחטאת?

נקודה למחשבה בדף היומי עם הלכה ברורה ובירור הלכה / הרב דב קדרון

כריתות י ע"ב

  

בגמרא מדובר על המחיר שבו צריך אדם לקנות את הקרבן, והקרבן היקר ביותר שנזכר הוא איל לאשם שצריך לקנות אותו בשני סלעי כסף.

בקשר לזה כתבו תלמידי רבנו יונה (ברכות א,ב) שמכאן עולה שאדם שעבר עבירה וודאית שחייב עליה קרבן חטאת צריך להביא קרבן שעולה רק סלע אחד, ואילו אדם שיש לו ספק אם עבר עבירה, כגון שאכל חתיכה שהיא ספק שומן או חֵלֶב, שצריך להביא קרבן אשם תלוי, צריך להביא קרבן שעולה שני סלעים. ההסבר לכך הוא: "שעל הודאי משים האדם החטא אל לבו ודואג ומתחרט עליו וחוזר בתשובה שלימה, אבל על הספק עושה סברות ואומר אותה חתיכה שאכלתי אולי היתה מותרת ולא ישית אל לבו לשוב ולזה החמירו בו יותר".

כך נאמר גם בירושלמי (קידושין פ"א ה"ט) שאדם שהצליח להתגבר על יצרו ולא עבר ספק עבירה – שכרו גדול יותר ממי שפורש מעבירה וודאית.

כך גם פוסק הרמ"א (או"ח סימן תרג) בקשר לתשובה שצריך אדם לעשות בין ראש השנה ליום הכיפורים: "ויש לכל אדם לחפש ולפשפש במעשיו ולשוב מהם בעשרת ימי תשובה; וספק עבירה צריך יותר תשובה מעבירה ודאי, כי יותר מתחרט כשיודע שעשה משאינו יודע, ולכן קרבן אשם תלוי הוצרך להיות יותר ביוקר מחטאת".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר