סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

מיתתן של רשעים הנאה להן

סנהדרין עא ע"ב

 
"מיתתן של רשעים הנאה להן והנאה לעולם".

בזה מתבארים דברי בלעם: (במדבר כג, י) מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב וּמִסְפָּר אֶת רֹבַע יִשְׂרָאֵל, תָּמֹת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים וּתְהִי אַחֲרִיתִי כָּמֹהוּ. למה איחל לעצמו מיתה? למה אם ימות תהיה אז אחריתו כאחרית ישראל?
אלא שלעתיד יגיע העולם כולו לשלימות, ובכלל אותה שלימות שיתקיימו הפסוקים: (ישעיה כה, ח) בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲדֹנָי אֱלֹהִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים. (תהילים לז, כ) כִּי רְשָׁעִים יֹאבֵדוּ וְאֹיְבֵי ה' כִּיקַר כָּרִים כָּלוּ בֶעָשָׁן כָּלוּ. (תהילים סח, ג) כְּהִנְדֹּף עָשָׁן תִּנְדֹּף כְּהִמֵּס דּוֹנַג מִפְּנֵי אֵשׁ יֹאבְדוּ רְשָׁעִים מִפְּנֵי אֱלֹהִים.
לפיכך המילה 'תָּמֹת' נפשי היא מלשון תם ונשלם. ופירוש דברי בלעם הוא: השלמות של נפשי היא המות, ועצם מצב כליוני יהיה חלק מהשלימות העתידה, ממש כמו שקיומם של ישראל אז הוא חלק מהשלימות. ובזה עוסק גם תחילת הפסוק: מִי מָנָה עֲפַר יַעֲקֹב – מי יכול לאמוד את גודל השכר שיקבל יעקב לאחר שיוצבר עפרו (סנהדרין דף לח ע"ב) ויקום לתחיה.

כיוצא בדבר אתה אומר (בראשית ד, טו) כָּל הֹרֵג קַיִן שִׁבְעָתַיִם יֻקָּם. יש לדורשו כמו (משלי כד, טז) כִּי שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם. ותקומה הוא לשון תיקון כמו: (דברים כה, ו) יָקוּם עַל שֵׁם אָחִיו הַמֵּת. (ויקרא כז, יט) וְיָסַף חֲמִשִׁית כֶּסֶף עֶרְכְּךָ עָלָיו וְקָם לוֹ. (בראשית כג, יז-יח) וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה... לְאַבְרָהָם לְמִקְנָה. במיתתו יגיע קין לתיקונו. ככתוב: (במדבר לה, לג) וְלָאָרֶץ לֹא יְכֻפַּר לַדָּם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ בָּהּ כִּי אִם בְּדַם שֹׁפְכוֹ. (בראשית ט, ה-ו) וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרשׁ מִיַּד כָּל חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ וּמִיַּד הָאָדָם מִיַּד אִישׁ אָחִיו אֶדְרשׁ אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. ובמסכת אבות: (פרק ב משנה ו) "אף הוא ראה גולגלת אחת שצפה על פני המים אמר לה על דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון". ובמדרש תנחומא: (פרשת נח סימן א) "וכתיב בחוה (בראשית ג) ותרא האשה וגו' ותתן גם לאישה עמה ויאכל וגרמה לו מיתה ושפכה את דמו, וכתיב בתורה (בראשית ט) שופך דם האדם באדם דמו ישפך תשפוך דמה ותשמור נדתה כדי שיתכפר לה על דם האדם ששפכה".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר