סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

רב נחמן ורב אשי

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות קב ע"א


אמר רב אשי: אמריתה לשמעתא קמיה דרב נחמן, אפילו תימא לן ממש ואפילו תימא דפיגל בזריקה, דאי בעי פריק אמר, אי בעי הוה זריק לא אמרינן

 


1.
רב אשי אומר שדיבר עם רב נחמן. וזה לא יתכן כי רב נחמן חי עוד לפני רבא ורב אשי לא הכיר אף את רבא, ובודאי שלא הכיר את רב נחמן. והנ"ל הוא לפי שיטת תוס' ש"רב נחמן" – "סתם" – בש"ס הוא רב נחמן בר יעקב [רבו של רבא].

2.
תוספות מסכת מנחות דף קב עמוד א

אמר רב אשי אמריתה לשמעתא קמיה דרב כהנא גרסינן - והוא רב כהנא אחרון שהיה בימי רב אשי כדאשכחן בכמה דוכתי אבל רב נחמן לא גרסינן דרבו של רבא היה ונפטר מקמי רבא כדאיתא במועד קטן דף כח. וביום שמת רבא נולד רב אשי (קידושין דף עב:)

בעקבות הקושי שתוס' מעלה [כפי שמוסבר גם בסעיף 1] תוס' גורס בגמרא "רב כהנא" במקום "רב נחמן". היה רב כהנא שחי בימי רב אשי [עורך הגמרא].

2.1
הביטוי "אמר רב אשי אמריתה לשמעתא..." - 11 מופעים בש"ס. מתוכם, כלפי רב כהנא- 8 מופעים, ולכן גירסת תוס' "הגיונית".

3.
תוס' ממשיך:

ואי גרסי' רב נחמן בר יצחק ניחא.

תוס' מעלה אפשרות נוספת, שלא מדובר ברב נחמן [הרגיל בש"ס], אלא מדובר ברב נחמן בר יצחק שהיה תלמידו של רבא וחי בימי רב אשי. תוס' מתכוון שיש לגרוס בגמרא בפירוש "רב נחמן בר יצחק [אמנם לפי שיטת רש"י, בכל הש"ס "סתם" "רב נחמן" הוא "רב נחמן בר יצחק"].

4.
אמנם מעירים האחרונים שלא יתכן שרב אשי שאל - אפילו - את רב נחמן בר יצחק, מכיון שרב נחמן בר יצחק נפטר 4 שנים אחרי רבא. כלומר, שרב אשי היה [מקסימום] בן 4 כשנפטר רב נחמן בר יצחק [ראה "מתיבתא", הערה ז, וב"ילקוט ביאורים", עמוד רכא].

5.
בספר "מנחת יהודה" מעלה אפשרות נוספת. במקום "רב אשי" יש לגרוס "רבא", וממילא מדובר שרבא אמר את השמועה בפני רב נחמן [הכוונה לרב נחמן בר יעקב, שהיה בין רבותיו של רבא].

6.
בספר הנ"ל מסביר שפעמים רבות השמות "רב אשי, ו"רבא" מתחלפים. כוונתו היא ש"רבא" יכול לשמש כקיצור של "רב אשי". דבריו של ה"מנחת יהודה" מתאימים יותר לשיטת תוס' הכללית בש"ס שמדובר ברב נחמן בר יעקב [שהיה רבו של רבא].

6.1
ולפי שיטת רש"י [הכללית] שהכוונה תמיד לרב נחמן בר יצחק גם מיושב, כי היה ממש בן דורו של רבא. אולם ראה לעיל בסעיף 4.

7.
ואולי בסוגייתנו מדובר ברב אשי הקדמון שחי בתקופה שלפני אביי, ומתאים לומר שדבר עם רב נחמן.

7.1
וקצת קשה, מדוע ה"מנחת יהודה" לעיל בסעיף 5 לא מביא אפשרות זו, שהרי בהרבה מקומות בש"ס הוא כן מעלה את האפשרות שמדובר ברב אשי הקדמון.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר