סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

חלק הכתוב בין נסכי כבש לנסכי איל 

מנחות צא ע"ב


"(במדבר טו, יא) כָּכָה יֵעָשֶׂה לַשּׁוֹר הָאֶחָד אוֹ לָאַיִל הָאֶחָד אוֹ לַשֶּׂה בַכְּבָשִׂים אוֹ בָעִזִּים.
לשור האחד מה תלמוד לומר? לפי שמצינו שחלק הכתוב בין נסכי איל לנסכי כבש, יכול נחלק בין נסכי פר לנסכי עגל? תלמוד לומר: לשור האחד.
או לאיל מה תלמוד לומר? לפי שמצינו שחלק הכתוב בין נסכי בן שנה לנסכי בן שתים, יכול נחלק בין נסכי בן שתים לנסכי בן שלש? תלמוד לומר: או לאיל האחד.
או לשה בכבשים מה תלמוד לומר? לפי שמצינו שחלק הכתוב בין נסכי כבש לנסכי איל, יכול נחלק בין נסכי כבשה לנסכי רחלה? תלמוד לומר: או לשה בכבשים.
או בעזים מה תלמוד לומר? לפי שמצינו שחלק הכתוב בין נסכי כבש לנסכי איל, יכול נחלק בין נסכי גדי לנסכי שעיר? תלמוד לומר: או בעזים
".


למה אם כן חָלַק הכתוב דוקא בין נסכי כבש לנסכי איל למרות היותם שונים רק בגילם, מה שלא חלק לא בשור הגדול ולא בשעיר, לא בנקבת האיל ולא בשום בהמה? במה נתייחד אַיִל דוקא שישתנה ויתרבה בנסכים?

אלא שמקרא כתוב (בראשית כב, יג) וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ. נתייחד האיל להיות הקרבן הראשון שבו נתחנך מקום המקדש בהר המוריה לקדושת עולמים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר