סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

תא שמע דתניא

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות עד ע"ב


בעי רבינא: כהן שאכל מן האימורין מה הוא? לאו דזרות
לא קא מיבעיא לי, כי קא מבעיא לי - לאו דכליל תהיה, מאי? אמר רב אהרן לרבינא, תא שמע: דתניא, רבי אליעזר אומר: כל שהוא +ויקרא ו'+ בכליל תהיה, ליתן לא תעשה על אכילתו.

1.
מדוע הגמרא כופלת, "תא שמע"+"דתניא" [צורה זו - 37 מופעים בש"ס]. היה מספיק "תא שמע" בלבד?
 

2.
אולי יש לומר [חידוש]: כאשר הגמרא מקדימה שני "סימנים" לפני ציטוט המקור [גם "תא שמע" וגם "דתניא"], היא משמיעה לנו שמדובר במקור "מהימן", בברייתא שניתן להקשות ממנה או להוכיח ממנה.

2.1
לפי זה נראה לומר, שאת הביטוי "תא שמע דתניא" אמרו בבית המדרש של רב אהרן שמשיב לרבינא.

3.
ואולי ניתן להוסיף: הכפילות בביטוי "תא שמע דתניא", מלמד שכך – כאותה ברייתא - "עורך הגמרא" פוסק. ודין זה אמנם נפסק ברמב"ם.

3.1
לפי זה נראה לומר, שאת הביטוי "תא שמע דתניא" כתב "עורך הגמרא" ולא נאמר בבית המדרש עצמו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר