סקר
זבחים או מנחות - מה יותר קשה?
זבחים
מנחות
אותה רמת קושי
קשה להעריך


 

מעמד מהודר / רפי זברגר

מנחות סב ע''א

 

הקדמה

אנו לומדים בתחילת הדף על אופן ביצוע פעולה תנופה של שלמים אשר יש להניף את האימורים ואת החזה והשוק:
כיצד עושה? מניח אימורין על פיסת היד וחזה ושוק עליהן. ובכל מקום שיש לחם הלחם מלמעלה.
שם את האימורין על כף היד של בעל הקרבן, מעליהם את חזה והשוק, ואם יש לחם - מניחו מלמעלה. הכהן מניח את ידו מתחת יד הבעלים וכך שניהם מניפים יחדיו.  
 

הנושא

ישנם שלושה פסוקים העוסקים באופן תנופה, והגמרא מצטטת אותם:
1. ויקרא י', ט''ו: שׁוֹק הַתְּרוּמָה וַחֲזֵה הַתְּנוּפָה עַל אִשֵּׁי הַחֲלָבִים יָבִיאוּ לְהָנִיף תְּנוּפָה לִפְנֵי ה'..
2.
ויקרא, ז, ל': .. אֶת הַחֵלֶב עַל הֶחָזֶה יְבִיאֶנּוּ, אֵת הֶחָזֶה לְהָנִיף אֹתוֹ תְּנוּפָה לִפְנֵי ה'
3.
ויקרא, ט', כ': וַיָּשִׂימוּ אֶת הַחֲלָבִים עַל הֶחָזוֹת, וַיַּקְטֵר הַחֲלָבִים הַמִּזְבֵּחָה
חלבים הינם חלק האימורים וחזה ושוק הם החלקים הנאכלים על ידי הכוהנים, שניהם מונפים.
הפסוק הראשון מלמד גם שמים את חזה והשוק על האימורים, ואילו שני הפסוקים האחרים מלמדים הפוך: שמים את החלבים (אימורים) על החזה והשוק. 
כדי לפתור את הסתירה לכאורה בין הפסוקים מלמדת אותנו הגמרא את אופן התנופה בשני תירוצים אחד אחרי השני: 
1. אמר אביי: ההוא דמייתי ליה כהן מבית המטבחיים ורמי ליה.
הכהן מביא את האימורים ואת החזה והשוק מבית המטבחיים לאחר שחיטת הקרבן, כאשר אימורים מעל החזה והשוק, ואז הוא מעביר אותם לידי הבעלים. במעבר, הסדר מתהפך ואז החזה והשוק הופך להיות מעל האימורים. 
2. ההוא דיהיב ליה לכהן אחרינא ואזיל ומקטר ליה. 
לאחר מכן יש עוד מעבר לכהן נוסף, כדי להקריב את האימורים על המזבח, ואז שוב מתהפך הסדר, והאימורים הופכים להיות שוב מעל החזה והשוק. 
מסיקה הגמרא מהתהליך המורכב כי: 
הא קא משמע לן, דבעינן שלשה כהנים משום דכתיב (משלי י''ד, כ''ח): בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ.
לצורך תנופה והקרבת קרבן שלמים אנו משתפים שלושה כוהנים. 
המסקנה: אם מקיימים מצווה או כל מעשה אחר עם מספר אנשים גדול, הרי שזה יותר ''מכובד'' ויותר ''מהודר''. 
 

מהו המסר?

למדנו היום שני עקרונות:
1. אם יש סתירה בין פסוקים, הרי שכנראה ''יש דברים בגו'' וחייבים למצוא את הפתרון לסתירה זו. עיקרון זה מלמד אותנו גם מסר כללי. בחיים יש הרבה סתירות, ניגודים, מחלוקות וכדו' שלכאורה על פניו הם קשים מאוד ובלתי ניתנים לפתרון. אך אל יאוש. אם ננסה לצאת מן הקופסא, לחפש דרכים לא רגילות ופשוטות, הרי שכמעט לכל בעיה נוכל למצוא פתרון כזה או אחר.
2. עשייה ''ברוב עם''. אם רוצים לפאר את המעמד, האירוע הפרטי או הציבורי, הרי שיש לדאוג שיבואו אנשים המעוניינים באירוע. ישמחו לבוא ולהשתתף באותו מעמד, ואז יהפוך המעמד להיות חגיגי, מרשים ומכובד לאין ערוך.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: rafi.zeberger@gmail.com



עיצוב: אפרת נוילנדר | תיכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר