סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

זבחים דף פט

 

עמוד א

רש"י ד"ה מתני' כל התדיר. שבת תדירה מר''ח וכן כולם:
רש"י כותב לדוגמת "תדיר" את הדבר השני במשנה שבת מול ראש חודש, ולא נקט תמיד יום יום לפני קרבן שבת, וגם לא כתב קרבן שבת אלא עיצומו של יום שהוא קודם, והסיבה לכך כפי שנראה בשאילת הגמרא דלמא תמידים קודמין למוספין משום דתדירי, ומסביר רש"י משום קרבן דתדירי. דתמיד בכל יום הילכך חשיב תדירתא דידיה: ופירושו שדבר יום יומי "תמיד" התדירות שלו נחשבת (וכשמו של הקרבן "תמיד") משא"כ דבר ששכיח יותר מהשני אינו מוגדר "תדיר" יותר או פחות, ומסקנת הגמרא שאף דבר כזה נקרא תדיר, ומכאן שחידוש המשנה הוא במהות המושג "תדיר" שאינו דווקא "תמיד" יום יום יומי, וע"כ כתב רש"י דווקא את דוגמת הדבר המרחיב את משמעות המילה תדיר שהיא לא רק לדבר יום יומי.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר