סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פעולות מנע / רפי זברגר

עבודה זרה כ ע"א-ע''ב  

 

הקדמה

עסקנו באיסור ''לא תחנם'', אשר אחד מכוונותיו היא האיסור לשבח את יופיים של עובדי כוכבים. למדנו על שני חכמים שבכל אופן התפעלו מיופי נשים נוכריות, והגמרא הקשתה על כך מברייתא, אשר צטטה פסוק מספר דברים (כ''ג, י'): .. וְנִשְׁמַרְתָּ, מִכֹּל דָּבָר רָע אשר מלמדנו שלא להסתכל גם בנשים יפות ופנויות. הגמרא ענתה על הקושיא: קרן זווית הוואי. כלומר, הם פגשו בנשים בקרן זווית, וניתן להגדיר את הסתכלותם על הנשים כ''אונס'' ולא כמעשה בכוונה תחילה. 
 

הנושא

מביאה הגמרא ברייתא נוספת אשר למדה מן הפסוק וְנִשְׁמַרְתָּ, מִכֹּל דָּבָר רָע לימוד נוסף: מכאן שלא יהרהר אדם ביום ויבוא לידי טומאה בלילה. כלומר, האדם מצווה לשמור גם על כוונותיו והרהוריו במשך היום, וזאת כדי שבמשך הלילה יהיו מחשבות טובות ולא יבוא לידי טומאה בלילה. בהמשך מצטטת הגמרא את שלבי עליה במדרגות רוחניות ביהדות, אשר נאמרו מפיו של רבי פנחס בן יאיר, אשר היוו בזמנו השראה לכתיבת הספר הידוע ''מסילת ישרים'': 
מכאן אמר רבי פנחס בן יאיר: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה, טהרה מביאה לידי (חסידות, חסידות) מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי (קדושה, קדושה) מביאה לידי רוח הקודש, רוח הקודש מביא לתחיית המתים. 
נתמקד בשני שלבים: זהירות מביאה לידי זריזות. ניעזר ברש''י על מנת להבין שתי תכונות אלו, זהירות וזריזות.
זריז – נשמר קודם לכן, שלא תבוא עבירה לידו, כי הכא דאינו מהרהר לבוא לידי טומאה. 
הזריז מכין ''רפואה למכה'', עושה הכנות, נמנע מפעולות מסוימות, אך ורק כדי לשמור את עצמו מכניסה לעבירות חמורות יותר מאלו. זה מתחבר לברייתא אשר ציטטנו קודם לכן, המבקשת מאיתנו ''להזדרז'' ולא להרהר ביום, שמא אם יהרהר, יבוא לחטוא במשך הלילה שלאחריו. 
זהיר – כשהעבירה באה לידו, זהיר להישמר שלא יכשל. הזהירות באה לידי ביטוי בעת העבירה, לעומת הזריזות אשר באה לפני ביצוע העבירה, מעין ''בריאות מונעת''. הזהירות מונעת מן העבירה להתקיים, והודפת אותה (את העבירה) לכל עבר. 
בברייתא של רבי פנחס בן יאיר הסדר הוא: זהירות מביאה לידי זריזות. יש הגורסים הפוך, אנו נתמקד בגרסה המופיעה בגמרא שלנו. 
לפי הגרסה שלנו, אדם השומר על עצמו בעת העבירה פעם אחר פעם, ומצליח להתגבר על הרצון לעבור על העבירה, מתמודד בהצלחה בשטן וביצר, אדם כזה, בסופו של דבר יבין שיש לבצע ''פעולות מניעה'', על מנת שלא יביאו אותו ל''מצבי מבחן''. 
בעידן שלנו מבינים יותר ויותר אנשים פרטיים, וכמובן גופי רפואה שונים, את משמעות וחשיבות פעולות מנע. אנשים ''נכנסים לזה'' ועושים דיאטות שונות, פעילות ספורט וכדו', פעולות מניעה ושמירה על כושר גופני טוב, בין היתר ואולי בעיקר, כדי לא להגיע ולחלות במיני מחלות שונות ומשונות. 
האדם יכול להיות זריז ולמנוע ממצבים מעיקים ומציקים לבוא, רק אם חווה בעצמו את הזהירות שלו ''בזמן אמיתי'' והצליח לעמוד בפרץ, ולא נכנע לתכתיבי היצר, ועמד בכבוד במשימת הגנה מפני עבירות שונות. 
 

מהו המסר?

ראינו כי הסדר הוא: לימוד ועמידה בניסיון בזמן אמיתי, ורק לאחר מכן הבנה והפנמה כי יש לנקוט בזריזות בפעולות מניעה כדי לא להגיע למצבי קצה. זהירות בזמן אמת, מביאה את האדם לידי זריזות ופעולות מניעה שונות.
המטרה שלנו להביא את האדם לידי זריזות. לעשות הכול במהירות וביעילות, ואין יותר יעיל מאשר למנוע מאיתנו לעבור על עבירות, הרבה לפני שהן מגיעות אלינו. להכיר ולבחון פני עתיד ולפעול למניעת בוא הרע. למדנו כי הדרך להגיע לכך, עוברת קודם לכן בעמידה זקופה ואיתנה במשימות בזמן אמת. להבין עד כמה ''הרע הוא באמת רע'' ומתוך כך, להביא לידי זריזות המונעת מאיתנו מלהגיע למצבים אלו.
גם בחינוך נצעד דרך שלבים אלו: נלמד בעצמינו, ונלמד את ילדינו/תלמידינו מה אסור לעשות, ומה כדאי וצריך לבצע. הדבר דורש הפנמה והטמעה פנימית ושורשית, ורק לאחר מכן, נוכל לצעוד צעד אחד קדימה, כדי ליצור ביחד עם הילדים ''מצבים יותר בטוחים'', ''שמירת מרחק'' ממקומות מועדים, וכן הלאה. הילד יכול לקלוט זריזות ופעולות מניעה, אך ורק אם הבין והפנים לפני כן ממה רצוי להימנע ומדוע.
נלמד היטב להיות זהירים, ולאחר הפנמת העניין, נפתח כלים ומיומנויות להביא לידי זריזות דרך פעולות מנע - זהירות מביאה לידי זריזות.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר