סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

תניא נמי הכי

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

עבודה זרה כ ע"א

 

גמ'. מנהני מילי? אמר רבי יוסי בר חנינא,
דאמר קרא: +דברים ז+ לא תחנם, לא תתן להם חנייה בקרקע. האי לא תחנם מיבעי ליה דהכי קאמר רחמנא: לא תתן להם חן!
א"כ, לימא קרא לא תחונם, מאי לא תחנם?
שמע מינה תרתי.
ואכתי מיבעי ליה דהכי אמר רחמנא: לא תתן להם מתנת של חנם!
אם כן, לימא קרא לא תחינם, מאי לא תחנם?
שמע מינה כולהו.
תניא נמי הכי:
לא תחנם - לא תתן להם חנייה בקרקע;
דבר אחר: לא תחנם - לא תתן להם חן;
דבר אחר: לא תחנם - לא תתן להם מתנת חנם.

1.
הגמרא מביאה 3 דרשות מהפסוק, ולאחר מכן מביאה ברייתא לסיוע שאומרת בדיוק את אותם דברים, ובאותו סדר.

2.
כנראה שיש קושי מסויים ללמוד שלוש הלכות ממלה אחת.

3.
ועל זה כתב רבנו בחיי [מובא ב"מתיבתא", "ילקוט באורים", עמוד ריח], שלמדנו מכאן כח התורה, שאפילו תיבה אחת מתפרשת לכמה עניינים לפי הניקוד... כי האותיות הן הגוף והניקוד הוא הנפש, ולכן בספר התורה אין ניקוד, כדי שהתורה תתפרש לכמה פנים.

4.
לכן, יש משמעות להבאת ההוכחה מברייתא - "תניא נמי הכי..." – כדי להוכיח שגישת האמוראים מוכחת מדברי התנאים בברייתא.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר