סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

וליה לא סבירא ליה

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

שבועות ה ע"א

 

השתא דאמרת: רבי כללי ופרטי דריש, בעל כורחיך קשיא שבועות!
אלא בשבועות נסיב אליבא דר' עקיבא, וליה לא סבירא ליה.

1.
הגמרא מסיקה לגבי הדיון בדף הקודם בשאלה כמי היא משנתנו שהיא "סתם משנה".
היא קובעת למסקנה כפי הסברו של רב יוסף:

2.
בדף הקודם הובא הסבר רב יוסף לקושי הראשון בסוגייתנו שאי אפשר להעמיד את משנתנו לא כשיטת רבי ישמעאל ולא כשיטת רבי עקיבא [בגלל סתירה בין שני נושאים במשנה]:

אלא אמר רב יוסף: רבי היא,
ונסיב לה אליבא דתנאי,

"רבי" הביא את דעת רבי ישמעאל לגבי הדין של טומאה במשנתנו, ואת דעת רבי עקיבא לגבי דין השבועות במשנתנו:

בידיעות - נסיב לה כרבי ישמעאל, בשבועות - נסיב לה כר"ע.

3.
וכדברי רש"י:
רש"י מסכת שבועות דף ד עמוד א:

אלא אמר רב יוסף - לעולם לקרבן ודקשיא לך לא רבי ישמעאל ולא ר"ע היא ר' סתמה ואליבא דתנאי וה"ג בשבועות נסיב לה כר"ע בידיעות נסיב לה כר' ישמעאל
ולא מסתם סתמינהו
אלא ה"ק שבועות לר"ע שתים שהן ד' ידיעות לר' ישמעאל שתים שהן ד'.

כלומר, "רבי" לא הביע במשנה את דעתו האישית.

4.
ומסביר בחידושי הריטב"א מסכת שבועות דף ד עמוד א:

ומיהו מסקנא דסוגיין דבשבועות נסיב ולא סבר לה, ואפשר דאף רב כהנא לא נתכוין אלא משום משנה דידיעות דאמר סברא דנפשיה, ולא נחשוב דבההיא נמי לא סבר לה כדלא סבר לה במשנה דשבועות,
ואם תאמר וכיון דלא סבר לה אמאי נסיב לה, י"ל לפי שרוב בני הישיבה הסכימו עליה.

כלומר, דעתו האישית של "רבי" לא מובאת במשנה!
נראה לי שכוונתו בביטוי "בני ישיבה" היא לקבוצת החכמים שהחליטו יחד עם "רבי" כיצד לסתום משניות! ואולי אלה הם בית דינו של "רבי"! וממילא אין הלכה כ"רבי" עצמו!

5.
תוספות מסכת שבועות דף ה עמוד א:

בשבועות נסיב לה כר' עקיבא ולא סבר לה - זימנין דלא בעי למימר הכי בפרק כיסוי הדם (חולין דף פה:) גבי רבי חייא דנפל ליה יניכה בכיתני' וא"ל רבי צא ונחור ופריך ולימא ליה צא וטרוף דהא רבי ראה דבריו של ר"ש בכיסוי הדם ושנאם בלשון חכמים דשחיטה שאינה ראויה לא שמה שחיטה ולא בעי למימר תני לה ולא סבר לה.

למעשה, תוס' אומר שלפעמים "רבי" כן מביע במשנה - במשנה שהיא "סתם משנה" - את דעתו על ידי שהוא מאמץ את שיטתו של אחד החכמים.

5.1
אולי דומה לשיטת רב אשי בדף הקודם [שבועות דף ד]. ראה מה שכתבנו שם בסעיף 15!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר