הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
רבי יהודה ורבי מאיר - הלכה כרבי מאיר?
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
מכות יג ע"א
מעלים היו שכר ללוים, דברי רבי יהודה:
רבי מאיר אומר: לא היו מעלים להן שכר.
וחוזר לשררה שהיה בה, דברי רבי מאיר;
רבי יהודה אומר: לא היה חוזר לשררה שהיה בה.
1.
במשנה שתי מחלוקות בשני נושאים. שתי המחלוקות הן בין רבי יהודה לרבי מאיר.
2.
במחלוקת הראשונה רבי יהודה לפני רבי מאיר
ובמחלוקת השניה – ההיפך – רבי יהודה אחרי רבי מאיר
מדוע?
3.
אם היינו אומרים שיש קשר בין שתי המחלוקות, אזי הגיוני שהמשנה הסמיכה את שני דיניו של רבי מאיר.
4.
תוס' יו"ט מביא ברייתא אחרת הזהה לדין השני במשנה, וגם בה רבי יהודה מוקדם לפני רבי מאיר.
5.
מהרמב"ם משמע שבשתי המחלוקות הוא פוסק כדעת רבי יהודה על פי הכלל שבמחלוקת מפורשת בין רבי יהודה לרבי מאיר – ההלכה כרבי יהודה [ראה ב"כסף משנה"].
6.
הרב ברטנורא פוסק במחלוקת השניה – כרבי מאיר.
7.
התויו"ט מקשה עליו מהכלל "רבי יהודה ורבי מאיר – הלכה כרבי יהודה".
8.
יש שמסבירים את שיטת הרע"ב שפסק כרבי מאיר מכיון שרבי מאיר למד את הדין מ"גזירה שוה", והכלל הוא שאין אדם דן "גזירה שוה" מעצמו, אלא קיבל מרבותיו. וממילא, כשהמחלוקת היא בין רבי יהודה לרבותיו של רבי מאיר [רבי עקיבא?] אין הלכה כרבי יהודה [ראה גמרא מהדורת "הלכה ברורה", "בירור הלכה" עמוד נו].