סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין קד-קי

 

1. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. "שהיה מרקד לפניהם", ובפני מי ריקד?
ב. שגילה אמפתיה(="הזדהות נפשית עם רגשותיו או עם מחשבותיו של אדם אחר") כלפי זולתו?
ג. ש"היו צהובין זה לזה"?
ד. שבתחום שבין אדם לחברו הסיק מסקנה הלכתית מאירוע שארע לו?
ה. שאחרי שני כשלונות בהשגת מטרה מסוימת הפעיל מעין "פרוטקציה" ואז הצליח במשימתו?
ו. שאמר לזולתו: "רשע"?
ז. "וא"ר יוחנן קרח" – האם הוא מצאצאיו של יוחנן בן קרח, מאנשי שלומו של גדליה בן אחיקם (ירמיהו מ, י"ג)?
 

2. השלם:

א. "..... קללה שקילל ..... ה.......... את ישראל יותר מברכה שברכם ..... ה....".
ב. "ה....... פני חבירו ....... אין לו .... לעולם הבא".
ג. "...... ו....... את הרבים אין ......... בידו לעשות תשובה".
ד. "....... תהא ..... דוחה ו..... מקרבת".
ה. "אמרה יונה לפני הקב"ה רבש"ע יהיו מזונותי ....... כ.... ומסורים בידך ואל יהיו ...... כ.....ומסורים ביד בשר ודם".
ו. "כל המחזיק ב........ עובר בלאו".
ז. "כל ה....... אחר רבו כאילו ....... אחר שכינה".
 

3. שונות:

א. האם זכור לך (תרתי משמע!) סיפור המבטא את קנאתה של אישה בצרתה, גם אם היא כבר לא בארץ החיים?
ב. מהו הקשר בין רות לבין...צפור?
ג. מאיזו ברכה וקללה ניתן להפיק מוסר השכל, שבחיים אין להתרשם מתוכן מילולי, אלא מתוכן פנימי?
ד. עובדה ידועה היא, שאדם אינו חוטא מיד אלא באופן מודרג, בשלבים. איזה מדרש בענייננו מיטיב להמחיש זאת?
ה. האבות מחד גיסא ודוד מאיד גיסא – מי גדול ממי ובמה?
ו. באיזה הקשר נזכרת בענייננו "צלוחית של פלייטון"?
ז. שאלה בענייני חול: על מי מתושבי תיבת נח מסופר שגילה בנח התחשבות יתרה ?
ח. מה הייתה החלופה הקדומה למכשיר ה"איתורן", המסוגל לאכן את מקומה של מכונית גנובה?

 

תשובות

1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. המרקד היה שבאי ששבה שני יהודים בהר הכרמל, ומחמת התפעלותו מחוכמתם שנתגלתה בדרכם לשבייה, עמד "ועשה להן סעודה גדולה והיה מרקד לפניהם וכו' וכו'", ק"ד. בשורה האחרונה ואילך.
ב. רבן גמליאל, שבכה כנגדה של שכנתו שמת בנה, והייתה בוכה עליו בלילה, עד שנשרו ריסי עיניו, ק"ד: 10 מעל להתרחבות הראשונה.
ג. "משל לשני כלבים שהיו בעדר והיו צהובין זה לזה בא זאב על האחד וכו'', ק"ה. 10 למטה.
ד. רבי יהושע בן לוי תכנן לקלל את המין שבשכונתו שנהג להציק לו, אך נמנומו ברגע המיועד הביאו למסקנה, שזהו סימן משמיים שאין מן הראוי לעשות כן, ק"ה: 3 מעל ההתרחבות.
ה. שלמה המלך בנסיונותיו לגרום לפתיחת שערי קדש הקדשים כדי להכניס שמה את ארון ה': לאחר שני נסיונות נפל לאחר אמירת מזמורי תהילים, "כיון שאמר ה' אלהים אל תשב פני משיחך זכרה לחסדי דויד עבדך מיד נענה", ק"ז: 2 מעל להתרחבות.
ו. נח אמר לעורב: "רשע, במותר לי נאסר לי בנאסר לי לא כל כ"ש", ק"ח: בשליש התחתון.
ז. לא מיניה ולא מקצתיה:"וא"ר יוחנן: קרח לא מן הבלועים ולא מן השרופין", ק"י. 7 מתחת להתרחבות.

2. השלם:
א. "טובה קללה שקילל אחיה השילוני את ישראל יותר מברכה שברכם בלעם הרשע", ק"ה: 2 למטה.
ב. "המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא", ק"ז. 10 מתחת להתרחבות.
ג. "החוטא ומחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה", ק"ז: 2 מתחת להתרחבות.
ד. "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת", ק"ז: באמצע.
ה. "אמרה יונה לפני הקב"ה רבש"ע יהיו מזונותי מרורים כזית ומסורים בידך ואל יהיו מתוקים כדבש ומסורים ביד בשר ודם", ק"ח: מעל הרבע התחתון.
ו. "כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו", ק"י. באמצע.
ז. "כל המהרהר אחר רבו כאילו מהרהר אחר שכינה", ק"י. 3 מתחת להתרחבות.

3. שונות:
א. אשתו השנייה של זקינו דרבי פרידא שרפה בתנור ברוב קנאתה את גולגלתו של יהויקים מלך יהודה, לאחר שסברה בטעות שהיא של אשתו הראשונה של בעלה, ק"ד. 10 מעל להתרחבות הראשונה.
ציון "תרתי משמע" ליד המילים "האם זכור לך" מכוון לזכירה כפולה – הן של המופיע במכסה השבועית של הדף היומי, הן במסכתתנו בדף פ"ב. - חומר שנלמד אך לפני כחודש!
ב. "רות בתו של עגלון בן בנו של בלק מלך מואב היתה", ק"ה: 6 מתחת להתרחבות השנייה. בלק היה בנו של צפור.
ג. "טובה קללה שקילל אחיה השילוני את ישראל יותר מברכה שברכם בלעם הרשע אחיה השילוני קילל את ישראל בקנה...אבל בלעם הרשע ברכן בארז וכו' וכו'", ק"ה: 2 למטה, ואידך זיל גמור.
ד. המדרש המתאר את הפיתוי ההדרגתי לזנות, שאותו נקטו בנות מדיין כלפי בני ישראל, ק"ו. 2 מעל להתרחבות, ד"ה "אמר להם אלהיהם של אלו שונא זימה הוא".
ה. האבות עמדו בניסיונות שהציב בפניהם הקב"ה, ואילו דוד נכשל, מה עוד שלהם נמנע הקב"ה מלהודיע את תחומי הניסיון בעוד לדוד הודיעו("בדבר ערוה"), ק"ז. 3למעלה ואילך.
ו. על פרשנותו המרַתָּה (="מפרגנת") של ריש לקיש את "צדיק היה בדורותיו" מוסיפה הגמרא: "משל ... לצלוחית של פלייטון שהיתה מונחת במקום הטנופת במקומה ריחה נודף וכ"ש במקום הבוסם", ק"ח. 10 למטה.
ז. על עוף הקרוי "אורשינה" המזוהה בשם "חול", ששכב בצדי התיבה, מפני שלא רצה להטריח את נח בהזנתו, ק"ח: 7 למטה.
ח. האפרסמון, שהיו מפקידים גנבים אצל בעלי ממון, ועל פי ריחו היו מאתרים את אוצרותיהם וגונבים מהם, ק"ט. 7 למטה.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר