סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

וכולהו אליבא דרבי עקיבא.

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין פו ע"א

 

תני תנא קמיה דרב ששת. אמר ליה: אני שונה, רבי שמעון אומר: מאחיו - עד שיוציאנו מרשות אחיו, ואת אמרת חייב?
תני פטור.
- מאי קושיא? דילמא הא רבי שמעון, הא רבנן!
- לא סלקא דעתך, דאמר רבי יוחנן: סתם מתניתין רבי מאיר, סתם תוספתא רבי נחמיה, סתם ספרא רבי יהודה, סתם ספרי רבי שמעון, וכולהו אליבא דרבי עקיבא.
 

ראה מה שכתבנו על מסכת נידה דף עג

בגמרא:

אלמא קראי נינהו! לר"ע - קראי. לר' אלעזר בן עזריה - הלכתא.

1.
מחלוקת ברייתות ומחלוקת בין רבי עקיבא ורבי אלעזר בן עזריה האם כל דיני אחד עשר יום נלמדים מהכתובים או מהלכה למשה מסיני.
[הערה: יש "הלכתא" במשמעות של הכרעת חכמים ויש "הלכתא" =הלכה למשה מסיני]

2.
רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק ו הלכה ג

וכן כל דם שתראה בתוך הימים שבין וסת נדה לוסת נדה הרי הוא דם זיבה, והלכה למשה מסיני שאין בין זמן נדה לזמן נדה אלא אחד עשר יום בלבד.

מהפרשנים משמע [ראה "מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד שכח] שזוהי דרכו של רבי עקיבא לדרוש מהפסוקים את אותם ההלכות שקיבלו חכמים אחרים מהלכה למשה מסיני [והדוגמאות מסוגייתנו].

2.1
ולכן - מסביר ה"חוות יאיר" - שאין כאן מחלוקת מה היתה הלכה למשה מסיני, שהרי הרמב"ם קבע שבהלכות למשה מסיני אין מחלוקת.
רבי עקיבא גילה את יסודות התורה שבעל פה בתורה שבכתב.

3.
הגמרא בסנהדרין דף פו עמוד א:

לא סלקא דעתך, דאמר רבי יוחנן: סתם מתניתין רבי מאיר, סתם תוספתא רבי נחמיה, סתם ספרא רבי יהודה, סתם ספרי רבי שמעון, וכולהו אליבא דרבי עקיבא.

כלומר: רבי עקיבא הוא ה"אבא" של רוב דברי הננאים שמובאים בספרות התנאים!

"וכולהו אליבא דרבי עקיבא" - מופע יחיאי בש"ס

4
ויש להעיר: לפי הנ"ל יוצא, שכאשר סוגיה מסויימת מביאה סתירה בין משנה לברייתא מסוימת [מהספרא או מספרא או מספרי] הרי שהקושיה היא למעשה על רבי עקיבא עצמו.
.
במדרש מובא שדברים שלא נגלו למשה רבנו כן התגלו לרבי עקיבא. אלא משה ידע כל התורה כולה אבל את הדברים שבעל פה הוא לא ידע את מקורם בתורה שבכתב !!! [בספר "פרי עץ חיים"] ובספר "עשרה מאמרות" מגדיר, שנשמתו של רבי עקיבא היתה חצובה משורש תורה שבעל פה.

5.
רש"י מסכת בכורות דף ל עמוד א

תיתי לי - שכר טוב שלא אכלתי פירות שביעית כוותך, יש מפרשים רבי עקיבא סתימתאה דאמרינן בסנהדרין באלו הן הנחנקין (דף פו) סתם משנה רבי מאיר סתם ברייתא רבי נתן וכולהו אליבא דרבי עקיבא ולאו מילתא היא דהא בכמה דוכתין אמרינן רבי מנחם סתימתאה רבי שמעון סתימתאה אלא רוב משניות איכא בהש"ס סתומות אליבא דר' עקיבא.

כלומר, האמור בסוגייתנו על רבי עקיבא הוא רק על פי רוב.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר