סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מבנה אישיותי ייחודי / רפי זברגר

סנהדרין פט ע''א
 

הקדמה

המשנה השניה בדף שלנו מרחיבה על ארבעת החיובים האחרונים בעונש חנק, כפי שפורטו בתחילת הפרק.  במאמר זה נדון בראשון מבין הארבע: נביא שקר. 
שלושה מקרים לנביא שקר המקבל עונש מיתה בידי אדם (חנק), ושלושה מקרים בהם נביא שקר מיתתו בידי שמים. 
המתנבא מה שלא שמע, ומה שלא נאמר לו - מיתתו בידי אדם. 
וכן (נאמר בהמשך המשנה): המתנבא בשם עבודה זרה, ואומר: כך אמרה עבודה זרה, אפילו כוון את ההלכה לטמא את הטמא ולטהר את הטהור. 
1. ממציא את הנבואה, ומספר כי שמע אותה מפי הקדוש ברוך הוא.
2. שמע את הנבואה, אך לא כוונה אליו אלא לנביא אחר, ונביא השקר מגלה את הנבואה אשר כלל לא נאמרה לו.
3. מתנבא בשם עבודה זרה, ואפילו אומר הלכות שהן נכונות ואמתיות.
אבל הכובש את נבואתו, והמוותר על דברי נביא, ונביא שעבר על דברי עצמו - מיתתו בידי שמים
1. קיבל נבואה אך ''כובש'' אותה ולא מעביר אותה לעם ישראל.
2. אדם מישראל השומע נבואה, אך ''מוותר'' עליה ואינו נענה לה.
3. הנביא עצמו לא קיים את הנבואה שנאמרה לו.
 

הנושא

על המקרה הראשון בו מקבלים עונש מוות בידי אדם מרחיבה הגמרא את היריעה, ומביאה סיפור מן התנ''ך למקרה זה: 
כגון צדקיה בן כנענה, דכתיב (מלכים א', כ''ב, י''א): וַיַּ֥עַשׂ ל֛וֹ צִדְקִיָּ֥ה בֶֽן כְּנַעֲנָ֖ה קַרְנֵ֣י בַרְזֶ֑ל וַיֹּ֙אמֶר֙ כֹּֽה אָמַ֣ר ה֔' בְּאֵ֛לֶּה תְּנַגַּ֥ח אֶת אֲרָ֖ם עַד כַּלֹּתָֽם: 
מדובר על ברית בין יהושפט מלך יהודה ואחאב מלך ישראל. אחאב דרש מיהושפט לצאת למלחמה כנגד ארם, אך יהושפט דרש ''אישור נבואי'' למהלך זה. אחאב הביא ארבע מאות נביאים, שהיו נביאי שקר וכולם ניבאו להם ניצחון במלחמה. אחד מתוך נביאי השקר, צדקיהו בן כנענה, ''הוכיח'' ליהושפט בקרני ברזל שעשה, כי הם ינצחו במלחמה. 
שואלת הגמרא: מאי הוה ליה למעבד? רוח נבות אטעיתיה... וכי כיצד היה ליהושפט לידע שנבואת צדקיה בן כנענה אינו נכון ואמיתי, הרי הייתה לצדקיה ''נבואה קודמת'' הקשורה למאבק בין אחאב לנבות היזרעאלי? 
עונה הגמרא: הוה ליה למידק, כדרבי יצחק. דאמר רבי יצחק: סיגנון אחד עולה לכמה נביאים, ואין שני נביאים מתנבאין בסיגנון אחד.
יהושפט היה צריך לדעת, שלא יכול להיות שכל הנביאים מתנבאים באותו מטבע לשון! 
 

מהו המסר?  

תוכן הנבואה ניתנה לנביא אמת מהקדוש ברוך הוא. אבל הצורה, האופן בו הוא יעביר את הנבואה לעם תלויה באישיותו של כל נביא ונביא. מכיוון שאין שני אנשים זהים באופיים, ולכל אדם יש את ''התכונות האישיות שלו'', לא ייתכן ששני נביאים יביעו אותו מסר וגם באופן דומה. זו אחת הסימנים לגילוי נבואת שקר.
מתוך דברי רבי יצחק אלו, אנו למדים שיש לכל אחד את מבנה האישיות המיוחד והייחודי לו. הגמרא במסכת ברכות (נ''ח, ב' אומרת: כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות – מאמר נוסף לאותו רעיון: כל אחד ופרצופו הוא!
עיקרון זה חייב להנחות אותנו ביחס לילדינו. לכל אחד יש צרכים משלו, מאוויים אישיים, תכונות המאפיינות אך ורק אותו, ולכן צריכה להיות גם התייחסות בהתאם. להגיב וליזום דברים המתאימים לכל ילד למבנה האישיותי שלו.


המאמר לע''נ  אבי מורי: ר' שמואל ב''ר יוסף, אמי מורתי: שולמית ב''ר יעקב, וחמי: ר' משה ב''ר ישראל פישל ז''ל
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר