סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין עו - פב

 

1. מה המשותף ל:

א. המשיא את בתו לזקן, המשיא אשה לבנו קטן, המחזיר אבידה לכותי?
ב. "האוהב את אשתו כגופו, המכבדה יותר מגופו, המדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, המשיאן סמוך לפירקן"?
ג. "האוהב את שכיניו, המקרב את קרוביו, הנושא את בת אחותו, המלוה סלע לעני בשעת דוחקו?
 

2. השלם:

א. " כל עדות שאי אתה יכול ל........לא שמה עדות".
ב. " כל קבוע כ...... על ....... דמי".
ג. " כל חייבי מיתות שנתערבו זה בזה נידונין ב....".
ד. "ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו ל..... ומאכילין אותו .... ... ו.... ....".
ה. "........... דאיגרתא איהו ליהוי ...........".
ו. " כל מקום ש... ....... .. אין חולקין כבוד ל...".
 

3. שונות:

א. בפולקלור היהודי מסופר על שני יהודים, שהראשון שבהם משתבח בפני חברו על "ייחוס האבות" שלו, בעוד חברו הנטול זכות זו משיב לו:" אצלך נגמר הייחוס – אצלי הוא מתחיל!"
מה לאנקדוטה זו ולתוכן ענייננו?
ב. "הליכה בזקיפות קומה", לעומת "הליכה בקומה זקופה" – איזו מהן היא הרצויה ואיזו - הדחויה?
ג. מר צדקיהו אוהב-צדק תכנן זמן רב לפתוח חנות פלאפל במרכז השכונה, ואף השקיע בכך ממון רב, אלא שבבוקר לא עבות אחד, לאחר קבלת מידע מסוים, החליט לגנוז את תכניתו. מה קרה?
ד. תוכנו של איזה היגד בענייננו עולה בקנה אחד עם "עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות"?
ה. מתיי גרם שיעור בדקדוק... הפסקת בכי?
ו. האם זכור לך, הלומד, סיפור המבטא את קנאתה של אישה בצרתה, גם אם היא כבר לא בארץ החיים?
ז. "שוילנאי" – מה זה?
 

תשובות

1. מה המשותף ל:
א. "... עליו הכתוב אומר למען ספות הרוה את הצמאה לא יאבה ה' סלוח לו", ע"ו: 6 למעלה.
ב. " עליו הכתוב אומר וידעת כי שלום אהלך ופקדת נוך ולא תחטא", ע"ו: 10 למעלה.
ג. "עליו הכתוב אומר אז תקרא וה' יענה", ע"ו: 14 למעלה.

2. השלם:
א. " כל עדות שאי אתה יכול להזימה לא שמה עדות", ע"ח. 3 לפני ההתרחבות.
ב. "כל קבוע כמחצה על מחצה דמי", ע"ט. 10 למטה.
ג. " כל חייבי מיתות שנתערבו זה בזה נידונין בקלה", ע"ט: מעל האמצע.
ד. "ההורג נפש שלא בעדים מכניסין אותו לכיפה ומאכילין אותו לחם צר ומים לחץ", פ"א: המשנה השנייה.
ה. "קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא", פ"ב. 3 למטה
ו. " כל מקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב", פ"ב. 2 למטה.

3. שונות:
א. "דרש רב אחא בר' חנינא מאי דכתיב אל ההרים לא אכל שלא אכל בזכות אבותיו"(רש"י: שלא נצטרך לזכות אבותיו מתוך שהוא חסיד), פ"א. מעל השליש התחתון.
ב. בעוד "הליכה בזקיפות קומה" מבטאת בימינו התנהגות חיובית המביעה אמונה בצדקת הדרך, הרי "הליכה בקומה זקופה" מפורשת ע"י הגמרא כביטוי של התנשאות וגאווה, פ"א. בשליש התחתון.
ג. באותו בוקר נודע לו על יהודי אחר שתכנן תכנית זהה לשלו, וברוח הנאמר בענייננו "שלא ירד לאומנות חבירו", הסתלק מכוונתו, חרף הפסד ניכר של ממון ומשאבים נוספים, פ"א. מתחת לשליש התחתון.
ד. "שלא נהנה מקופה של צדקה"(רש"י: שהוא דבר גנאי לאדם הגון"), פ"א. מתחת לשליש התחתון.
ה. (בתרגום חופשי מארמית) "כשהיה רבן גמליאל מגיע למקרא הזה(="צדיק הוא חיה יחיה")היה בוכה ואמר מי שעשה את הכל הוא זה שיחיה , אבל מי שעשה אך ורק אחד מהם לא?
השיב לו רבי עקיבא, שכשם שבפסוק "אל תטמאו בכל אלה" כוונת הכתוב היא לאחד מכל אלה, כך בספר יחזקאל, גם מי שעשה אך ורק אחד מכל אלה חיה יחיה, פ"א. 13 למטה.
ו. אשתו השנייה של זקינו דרבי פרידא שרפה בתנור ברוב קנאתה את גולגלתו של יהויקים מלך יהודה, לאחר שסברה בטעות שהיא של אשתו הראשונה של בעלה, פ"ב. מעל אמצע העמוד.
ז. "אמר רב ששת לא כזבי שמה אלא שוילנאי בת צור שמה ולמה נקרא שמה כזבי שכזבה באביה", פ"ב: מתחת לאמצע.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר