סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

כמאן

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין נב ע"ב

 

ורבי ישמעאל,
האי +ויקרא כ"א+ אביה היא מחללת, מאי דריש ביה? - מבעי ליה לכדתניא,
היה רבי מאיר אומר: מה תלמוד לומר את אביה היא מחללת - שאם היו נוהגין בו קודש - נוהגין בו חול, כבוד - נוהגין בו בזיון, אומרין: ארור שזו ילד, ארור שזו גידל, ארור שיצא זו מחלציו.
אמר רב אשי: כמאן קרינן רשיעא בר רשיעא ואפילו לרשיעא בר צדיקא, כמאן - כהאי תנא.

1.
רב אשי מסביר שהדין שמכנים לרשע "רשע בן רשע" אפילו אם אביו צדיק – מתאים לשיטת רבי מאיר בברייתא.

2.

"כמאן - כהאי תנא" - 2 מופעים בש"ס
פירוט:
"כמאן - כהאי תנא דתנן" - מופע יחידאי בש"ס
"כמאן - כהאי תנא" בסוף משפט - מופע יחידאי בש"ס

3.
מדוע רב אשי לא אמר במפורש: "כמאן, כרבי מאיר" [כמאן, כרבי..." - 7 מופעים בש"ס], ובמקום זה הוא אומר "כהאי תנא"?

4.
תוס' בדף נ עמוד ב אומר שאין תנאים שחולקים על רבי מאיר בברייתא. ויתכן שלפי זה מדגיש רב אשי "כהאי תנא" באופן סתמי, כדי ללמדנו שאין זו דעת יחיד של רבי מאיר.

5.
כמו כן יתכן לומר שהסגנון של "כהאי תנא" באופן סתמי הוא מפני שמדובר על הברייתא שמוזכרת לפני הפיסקה של רב אשי. בדרך כלל כשהגמרא אומרת "כמאן כ..." היא אומרת זאת לפני הציטוט של הברייתא המיובאת.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר