סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין מא-מז

 

 1. באיזה עניין נזכר:

א. " ארבע וחמש פעמים"?
ב. "כעשר אמות"?
ג. "חמשה ארבעה"?
ד. יאיר בן מנשה?
 

2. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. שבאסוציאציה לכלל "לעולם ישלש אדם שנותיו" עשה כן במהלך חייו?
ב. שאין מאחלים לו "לחיים" לפני שתיית משקה חריף?
ג. שעובר על לאו גם בשנתו?
ד. שבדומה לבדיחה על אותו יהודי שבנה שני בתי כנסת, שבאחד מהם אינו מתפלל, מי הם אלה הבונים שני בתי קברות?
ה. שבאותו יום תלוי הדבר אם התלוי יישאר תלוי?
ו. שהייתה מוכנה להתבזות אחרי מותה ולוּ כדי לשמור על כבודו של בעלה?
 

3. השלם:

א. "כל המברך על ....... בזמנו כאילו מקבל פני שכינה".
ב. "כי .............תעשה לך מלחמה".
ג. "כל ה.......... יש לו חלק לעוה"ב".
ד. "גדול תלמוד תורה יותר מהקרבת ..........".
ה. "....... שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד".
ו. "ואהבת לרעך כמוך ..... לו ..... יפה".
 

4. שונות:

א. מקובל לייחס לנוער המתבגר ראייה ב"שחור לבן". באילו נסיבות בענייננו השחור לבן אכן נלקח בחשבון ובאילו – לא?
ב. אחת מעמותות החסד היצירתיות קרויה "כתף אל כתף". מה לה ולענייננו...?
ג. היכן בענייננו יש תעמולה ללימוד מוגבר של משניות?
ד. ליוצא להיסקל מצורף "זוגא מדרבנן" כדי:
1. לומר אתו "ווידוי".
2. להעיד על הוצאתו להורג כדת וכדין.
3. לוודא שלא ישמיעו נגדו קריאות גנאי.
4. שום תשובה מהנ"ל אינה נכונה.
ה. באיזו הלכה של רבי יוחנן בתחום היחסים שבין אדם לחברו יתקשו הייקים לעמוד...?
ו. באיזה אופן מתמודדת התורה עם המשקעים הנפשיים השליליים כלפי הדיינים והעדים, העלולים להיות נחלת חלקם של קרובי המוצאים להורג על ידם?
 

תשובות

1. באיזה עניין נזכר:
א. "... ואפילו הוא (=המורשע היוצא להיסקל) אומר יש לי ללמד על עצמי זכות מחזירין אותו אפילו ארבע וחמש פעמים ובלבד שיש ממש בדבריו", מ"ב: בסיפא של המשנה.
ב. "היה רחוק מבית הסקילה כעשר אמות אומרים לו התודה", מ"ג: ברישא של המשנה.
ג. "רבי יוחנן אמר משום ר' אלעזר בר' שמעון חמשה(=מעל עכן) ארבעה בימי משה ואחד בימי יהושע", מ"ג: 1 אחרי ההתרחבות.
ד. "ויכו מהם אנשי העי כשלשים וששה איש ...והלא לא נאמר אלא כשלשים וששה איש אלא זה יאיר בן מנשה ששקול כנגד רובה של סנהדרין", מ"ד. 4 לפני ההתרחבות הראשונה.

2. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "כל שנותיו של רבי יוחנן בן זכאי מאה ועשרים שנה ארבעים שנה עסק בפרקמטיא מ' שנה למד ארבעים שנה לימד", מ"א. 8 למטה.
ב. "היוצא ליהרג משקין אותו קורט של לבונה בכוס של יין כדי שתטרף דעתו שנא' תנו שכר לאובד ויין למרי נפש", מ"ג. מעל אמצע העמוד.
ג. "כל המלין את מתו עובר בלא תעשה", מ"ו. 6 למטה.
ד. "שתי בתי קברות היו מתוקנין לבית דין אחת לנהרגין ולנחנקין ואחת לנסקלין ולנשרפין",מ"ו. 4 למטה.
ה. כשהתלוי הוא תאומו של המלך "כל הרואה אותו אומר המלך תלוי צוה המלך והורידוהו", מ"ו: בסוף הרבע העליון.
ו. "שרה גופא ניחא לה כי היכי דמייקר בה אברהם", מ"ו: 7 למטה.

3. השלם:
א. "כל המברך על החדש בזמנו כאילו מקבל פני שכינה", מ"ב. 7 למעלה.
ב. "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה", מ"ב. מעל אמצע העמוד.
ג. "כל המתודה יש לו חלק לעוה"ב", מ"ג: 2 מתחת למשנה.
ד. "גדול תלמוד תורה יותר מהקרבת תמידין", מ"ד: 6 למעלה."
ה. "כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד", מ"ד: 4 למטה.
ו. "ואהבת לרעך כמוך ברור לו מיתה יפה", מ"ה. 5 מעל למשנה.
4. שונות:
א. בעדות במקרה רצח, אם צבע החפץ שהיה מעורב בו ישירות שנוי במחלוקת העדים, העדות אינה מתקבלת, בעוד שצבעו של החפץ שלא היה מעורב בו שנוי במחלוקת, אזיי העדות מתקבלת, מ"א. מתחת לאמצע.
ב. "...מרימר ומר זוטרא מכתפי (אהדדי) [דהיינו, נשענים זה על כתפי זה] ומברכי(= את ברכת הלבנה), מ"ב. 7 לפני ההתרחבות.
ג. "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה ... במי אתה מוצא מלחמתה של תורה במי שיש בידו חבילות של משנה", מ"ב. מעל אמצע העמוד.
ד. 4. תפקידם הוא להיווכח, אם יש ממש בדבריו במקרה, שבדרכו לבית הסקילה הוא טוען, שיש לו ללמד על עצמו זכות, מ"ג. 1 לפני המשנה.
ה. "אסור לו לאדם שיתן שלום לחבירו בלילה חיישינן שמא שד הוא", מ"ד. 2 למטה.
ו. "והקרובים באים ושואלים בשלום הדיינין ובשלום העדים כלומר שאין בלבנו עליכם שדין אמת דנתם", מ"ו. 2 למטה.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר