נשתכחו דיני קנסות מישראל
סנהדרין יג ע"ב
"ברם, זכור אותו האיש לטוב, ורבי יהודה בן בבא שמו, שאילמלא הוא נשתכחו דיני קנסות מישראל. - נשתכחו? נגרוסינהו! - אלא: בטלו דיני קנסות מישראל".
קשה, היות שכל כך חמור שלא ישתכחו דיני קנסות מישראל, הכיצד לבסוף נשכחו!
מה הרבותא שבזכות אותו האיש הזכור לטוב ורבי יהודה בן בבא שמו לא נשתכחו דיני קנסות מישראל, והלא סוף סוף נשתכחו לאחר כמה וכמה דורות!
אלא שלא בכדי אמרו: "נשתכחו" דיני קנסות, ולא אמרו במפורש: "בטלו". כי עד שלא בטלו היה סנהדרין קיים, ונשנו המשניות, וייסד רבנו הקדוש את המשנה, ונחתמה סוף הוראה בגמרא, ועליהם יש לנו להשען. ואילו בטלו בזמנו של רבי יהודה בן בבא לא היה נותר להם זכרון.