סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר

סנהדרין לד-מ

 

1. מי הוא זה ואיזה הוא:

א. וולס שאינו סוג של ריקוד ואינה מדינה?
ב. שפטירתו גורמת ל...תזוזתם של 68 אנשים?
ג. האנשים, ש"לקחו את עצמם בידיים", ברגע שהבינו שהאחריות עברה אליהם?
ד. האנשים שהיו עדים לאירוע דרמאטי, ובכל זאת נפסק להם:"לא ראיתם כלום"?
ה. שנזקק לצורך עיסוקו ל...אחד משבעת המינים?
 

2. מה המשותף ל:

א. משה, רבי, רב אשי?
ב. חרב, רעב, דבר?
ג. קול, מראה, דעת?
 

3. השלם:

א. "אין מושיבין בסנהדרין .... וסריס ומי שאין לו ......".
ב. "הוי ..... לאריות ואל תהי ..... לשועלים".
ג. "... המאבד נפש אחת ......... מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם ....".
ד. "..... יין יצא.....".
ה. "אדם הראשון בלשון ..... ספר".
ו. "עקיבא מה לך אצל ....... כלך אצל ......... ו..........".
 

4. שונות:

א. האם נכון או שגוי: אופן הישיבה של הסנהדרין היה זהה לזה שבאמפיתיאטרון?
ב. לְמה הכוונה: שינוי מתנועת פתח לצירי או משווא לחולם נדרש כמחמאה לעם ישראל?
ג. מנהג הוא בין הבריות להתפעל מדמיון שבין שני בני אדם שאינם קרובי משפחה. על פי הגמרא, מן הראוי להתפעל דווקא מתופעה הפוכה. לְמה הכוונה?
ד. בהזדמנויות רבות, וכן בענייננו, יוצאת הגמרא נגד תסמונת "הראש הקטן" – היכן?
ה. האם, אליבא דהגמרא, נפילה קטלנית מגג היא ראיה לחובת דין סקילה של הנופל?
ו. מומחים בתחום התקשורת מתריעים נגד הצפייה הרבה – במיוחד של ילדים רכים ובני נוער – בסרטים אלימים.
איזו אמירה בענייננו מתארת במהופך את העולם הקדום והתמים?
ז. היכן בענייננו משמש היין דווקא כגורם מדרבן בלימוד תורה?
ח. מה היה סלע המחלוקת הדתי הבסיסי בין חכמינו לבין חכמי הפרסיים?
 

תשובות

1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "...רבי הלל בריה דרבי וולס", ל"ו. מתחת לשליש העליון.
ב. ראש הסנהדרין הקטנה שנפטר, כל אחד מ-22 חבריו ו46 התלמידים היושבים לפניהם מקודם בכיסא אחד, ל"ז. למעלה.
ג. אותם בריונים בשכונתו של רבי זירא, שקירב אותם אליו כדי שיחזרו בתשובה, כשנפטר ולא נותר מי שיבקש רחמים עבורם "הרהרו בלבייהו ועבדו תשובה", ל"ז. 4 מתחת להתרחבות.
ד. "שרץ אחר חבירו לחורבה ורצתם אחריו ומצאתם סייף בידו ודמו מטפטף והרוג מפרפר אם כך ראיתם לא ראיתם כלום", ל"ז: 6 למעלה.
ה. "מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנים", מ. 2 לפני ההתרחבות.

2. מה המשותף ל:
א. "לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד", ל"ו. באמצע העמוד ובהמשכו.
ב. "גלות מכפרת שלשה דברים", ל"ז: 7 למטה.
ג. "בשלשה דברים אדם משתנה מחבירו בקול במראה ובדעת", ל"ח. בשליש התחתון.

3. השלם:
א. "אין מושיבין בסנהדרין זקן וסריס ומי שאין לו בנים", ל"ו: מעל לשליש העליון.
ב. "הוי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים", ל"ז. 1 מעל למשנה.
ג. "כל המאבד נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא", ל"ז. 7 למטה.
ד. "נכנס יין יצא סוד", ל"ח. 7 לפני ההתרחבות.
ה. "אדם הראשון בלשון ארמי ספר", ל"ח: 2 מתחת להתרחבות השנייה.
ו. "עקיבא מה לך אצל הגדה כלך אצל נגעים ואהלות", ל"ח: 11 למטה.

4. שונות:
א. שגוי: הסנהדרין ישבה בחצי גורן עגולה(ל"ו: ברישא של המשנה) בעוד שבאמפיתיאטרון ישבו מסביב סביב, במעגל שלם.
ב. "כפלח הרמון רַקתך אפילו רֵיקנין שבך מלאים מצות כרמון", ל"ז. 2 אחרי ההתרחבות.
וירח את ריח בְגדיו אל תיקרי בגדיו אלא בוֹגדיו"", שם,שם.
ג. השכל הישר מחייב להתפעל דווקא מן השוני שבין בני אדם:"שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד כולן דומין זה לזה ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו", ל"ז. 3 למטה.
ד. "ושמא תאמרו מה לנו ולצרה הזאת(=להעיד)והלא כבר נאמר וכו' וכו', ושמא תאמרו מה לנו לחוב בדמו של זה והלא כבר נאמר וכו' וכו'", ל"ז. בשורה התחתונה ואילך.
ה. אליבא דהגמרא, החייב סקילה נופל מהגג(או חיה דורסתו) אך אין הכלל הזה דו- סטרי, לאמר, הנופל מהגג איננו בהכרח זה שהיה חייב סקילה, ל"ז: מעל אמצע העמוד.
ו. "מלמד שעשה קין בהבל אחיו חבורות חבורות פציעות פציעות שלא היה יודע מהיכן נשמה יוצאה עד שהגיע לצוארו", ל"ז: 3 אחרי ההתרחבות.
ז. יהודה וחזקיה בני רבי חייא ישבו בסעודה לפני רבי ולא אמרו מאומה. אמר רבי להשקותם יין, ואכן "כיון דאיבסום פתחו ואמרו וכו' וכו'", ל"ח. 3 למעלה.
ח. האם יש א-ל אחד או שניים, אל הטוב ואל הרע, ל"ט. מעל חצי העמוד.


המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר