סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 1041

"כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה"

סנהדרין נט ע"א


שואלת הגמ' "והרי פריה ורביה שנאמרה לבני נח דכתיב "ואתם פרו ורבו" ונשנית בסיני: "לך אמור להם שובו לכם לאהליכם", לישראל נאמרה ולא לבני נח", הרי גם מצות פריה ורביה נאמרה לבני נח ונשנית בסיני ואעפ"כ רק ישראל מצווים בה ולא בני נח שהרי מצות פריה ורביה לא נמנית ב- 7 מצוות בני נח, מתר' הגמ' מה שהמצוה נשנית בסיני זה לא כדי לצוות על מצות פריה ורביה אלא ללמד אותנו דין שכל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו, מפרש"י שהרי מלכתחילה אמר הקב"ה למשה שיאמר לכלל ישראל לפרוש מנשותיהם שלשה ימים, ואע"פ שהוא קבע זמן ואמר שלושה ימים, שלכאורה מתוך כך משמע שאחרי שלשה ימים יש להם כבר היתר לחזור לנשותיהם, אעפ"כ אח"כ אמר הקב"ה שוב למשה, לך אמור להם שובו לכם לאהליכם, כדי שנלמד מכאן שכל דבר שנעשה במנין ב"ד, אע"פ שקבעו זמן לדבר, צריך מנין אחר להתירו.

התוס' מפר' אחרת, והם סוברים ששם לא היה קביעות זמן לאיסור של "אל תגשו אל אשה", ומה שכתוב "היו נכונים לשלשת ימים" היינו הכנה לקבל את התורה, אבל לא על הפרישה מנשותיהם, א"כ במקרה שקובעים זמן אין צורך במנין אחר להתירו. ורק כשלא קבעו זמן לדבר צריך מנין אחר להתירו, ומקשים התוס' אם לא קבעו זמן לדבר אז בוודאי שצריך מנין אחר להתירו. אומרים התוס' שהכוונה ללמד אותנו שאפ' במקרה שהסיבה שמחמתה גזרו את הדבר כבר איננה, ולכאורה כאשר בטלה הסיבה בטל הדבר, אעפ"כ לא אומרים כך אלא צריך מנין אחר להתירו גם כשבטל הדבר שנאסר עבורו.

עוד שואלים התוס' מנין לנו בכלל שעכו"ם אינם מצווים בפריה ורביה, מרש"י משמע שהטעם שהם לא הצטוו מפני שזה לא נמנע בכלל 7 מצוות בני נח, כך אמר רש"י לענין מצות מילה ולכאורה אותו דבר לענין פריה ורביה, אומרים התוס' שאין ראיה מכאן, אפשר לומר שהם כן נצטוו בזה, ואע"פ שזה לא נחשב בכלל 7 מצוות בני נח, שהרי למדנו לעיל שכל מצות עשה, לא נחשב בכלל ה- 7 מצוות, וגם פריה ורביה זה מצות עשה לכן אין זה נחשב בכלל המנין של 7 מצוות בני נח, אבל אין ראיה שהם לא הצטוו בפריה ורביה. מתר' התוס' שבמצות פריה ורביה יש גם מצות לא תעשה, דהיינו שלא להשחית זרע, וממילא אם יש בזה גם שב ואל תעשה, אם הם היו מצטווים בזה, זה היה כן צריך להחשב בכלל 7 מצוות, והיות וזה לא נחשב בכלל ה- 7 מצוות, בע"כ שהם לא נצטוו בזה. והאחרונים האריכו לבאר מדוע התוס' הקשו את הקוש' שלהם רק על פריה ורביה ולא על מצות מילה, גם במצות מילה יש להקשות את אותה קוש', מנין שהם לא נצטוו על מצות מילה, שהרי מזה שזה לא נחשב בכלל 7 מצוות בני נח אין להוכיח, שהרי גם מצות מילה היא מצוה בקום ועשה, ולמדנו שקום ועשה לא נחשב בכלל ה- 7 מצוות, התוס' לא הקשו כך, והאריך בענין זה גם המהרש"א והמהרש"ל במקום, והמל"מ בפ"י מהל' מלכים הל' ז'.

[הרה"ג מרדכי גליס שליט"א]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר