סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


יצר תינוק ואשה

סנהדרין קז ע"ב

 
"אמר רבי שמעון בן אלעזר: יצר תינוק ואשה - תהא שמאל דוחה וימין מקרבת".

הפירוש הפשוט הוא שאף שיש זמנים שנחוץ לרחק את אלו במידת מה, נחוץ לקרבם יותר – כמו שהימין חזקה מהשמאל.

ויש לבאר באופן נוסף, שתהא הימין מקרבת את השמאל הדוחה. כיצד?

היצר הוא אויבו של האדם. אך מי בראו? הקב"ה, וכל מה שעשה לטובה עשה! לפיכך, בהרחיקך את היצר זכור שכל מטרתו לטובתך – (שמות כ, יז) כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ – הן מלשון ניסיון והן מלשון נס וגובה רב. תפקידו לאפשר לך להתחזק בדחותך אותו ובעמידתך בנסיונות. בדומה לשק אימונים לאיגרוף. בדומה לדברי רבה בר רב הונא במסכת גיטין דף מג ע"א: "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן".

תינוק, פעמים שהוא כועס ותוקף אותך, או שהוא מכעיס במעשיו. אך מי יכעס על תינוק קט, הרי ידוע לכל שכל מעשיו רק מתוך מיעוט שנותיו וְרַכּוּת דעתו, ולא משנאה או רוע. וכשהוא גָּדֵל הוא דומה לאשה, כדלקמן.

וכך אשה. אמרו במסכת יבמות דף קטז ע"א: "היכי דמי קטטה בינו לבינה? - אמר רב יהודה אמר שמואל: באומרת לבעלה גָּרְשֵׁינִי. - כולהו נמי אמרו הכי!". דרך הנשים כולן לומר דברי "קטטה" כגון אלו לבעליהן. וכן כגון: אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנֹכִי! וְאִם כָּכָה אַתְּ עֹשֶׂה לִּי הָרְגֵנִי נָא הָרֹג אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְאַל אֶרְאֶה בְּרָעָתִי (במדבר יא, טו). אך אין כוונתן לעצם דבריהן, אלא דוקא להיפך – כדי שדוקא: עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי. שיאמר לה: אף על פי כן אנכי אוהבך! "והא דקא עבדא הכי, סברא: איבדקיה להאי גברא אי רתחנא הוא או לא" (מסכת קידושין דף ח ע"ב).
גם רחל אמרה אֶל יַעֲקֹב הָבָה לִּי בָנִים וְאִם אַיִן מֵתָה אָנֹכִי (בראשית ל, א), ועל כך אמרו: (בראשית רבה ויצא פרשה עא, ז) "ויחר אף יעקב ברחל ויאמר וגו', אמר לו הקדוש ברוך הוא כך עונים את המעיקות?!". וקשה, וכי לא צדק יעקב בדבריו? ולמה אמרה כך מלכתחילה, וכי לא ידעה שאין יעקב תחת אלהים לתת פרי בטן? אלא שבתסכולה כי רב לא ביקשה בדבריה אלא את הארת פני בעלה.
ומכאן למד אלקנה כיצד להטיב לחנה: (שמואל א' א, ז-ח) וַתִּבְכֶּה וְלֹא תֹאכַל. וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ חַנָּה לָמֶה תִבְכִּי וְלָמֶה לֹא תֹאכְלִי וְלָמֶה יֵרַע לְבָבֵךְ הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים.

שמאל דוחה וימין מקרבת פירושו שתהא הימין מקרבת ומכילה באהבה את השמאל הדוחה, כי כל דחייתה אינה אלא לצורך קירוב!

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר